Helseminister Bent Høie gratulerte FACT-teamet i bydel Gamle Oslo med å ha blitt sertifisert av sertifiseringssenteret for ACT/FACT i Nederland da han gjestet teamets lokaler i begynnelsen av september. Helseministeren, ordfører Fabian Stang og helse- og sosialbyråd Øystein Eriksen Søreide i Oslo kommune var invitert for å høre om resultater og erfaringer med ACT/FACT-modellen.
Les også: FACT Gamle Oslo offisielt åpnet
Stabilt over tid
– Den største forskjellen mellom FACT-teamet og tilbudet jeg har fått tidligere, er at FACT er stabilt over tid. Tidligere har jeg byttet behandler ofte, nå har jeg ett team som følger meg, fortalte Kornelius Wesøe, bruker i FACT-teamet.
Wesøe går på vernepleierstudiet, men i vinter hadde han en dårlig periode hvor han slet med å følge undervisningen. Da dro en av de ansatte i FACT-teamet sammen med Wesøe til studiestedet. De snakket med studieveileder og kom frem til en ordning hvor Wesøe fikk et opphold i studiene, men fortsatt studieplass denne høsten.
– De dro ut på skolen sammen med meg og hjalp meg løse det problemet jeg var mest opptatt av akkurat da. Jeg har aldri opplevd slikt tidligere, sa Wesøe.
Les også: Oppfølging fra ACT-team – brukeres bedringshistorier
Brukerne fornøyd med ACT/FACT
Wesøes erfaring er velkjent for forskningsleder Anne Landheim i Kompetansetjenesten ROP, som i samarbeid med Akershus universitetssykehus, har ledet evalueringen av de norske ACT-teamene. Landheim viste til at brukerne gir teamene gode skussmål.
– Brukerne fremhever særlig at teamene kommer hjem til dem, at de får ett team å forholde seg til og ikke bare en enkelt behandler og at de får alle tjenester fra ett sted, sa Landheim.
Les også: Brukerne er fornøyd med ACT
Vellykket implementering
Hun poengterte også at implementeringen av ACT-modellen har vært vellykket.
– ACT er en amerikansk modell som vi har implementert i en norsk sammenheng. Det var ikke gitt at det skulle lykkes, men vår evaluering viser at ACT-teamene har tatt i bruk modellen på en god måte, sa Landheim.
Hun mente mye av suksessen skyldes at helsemyndighetene har finansiert opplæring av ansatte, utarbeidelse av håndbok og følgeforskning av prosjektet.
– Vi mener implementering av ACT-modellen har vært forbilledlig og kan brukes som eksempel på hvordan man kan innføre andre evidensbaserte behandlingsmetoder, sa Landheim.
Les også: Utprøving av ACT-team i Norge – hva viser resultatene?
Må ut av kontoret
Også teamleder i FACT Gamle Oslo, Eirik Ystad, påpekte nytten av å være trofast til en modell som har dokumentert effekt.
– FACT-modellen gjør at vi kan måle effekten av arbeidet vårt, sa han.
Ystad mente det aller viktigste med FACT-modellen er den oppsøkende virksomheten, hvor de ansatte møter brukerne utenfor kontoret.
– Når vi møter brukerne ute, der de lever, får vi større innblikk i hva slags ressurser de har og hva de strever med, i tillegg til at det er lettere å møte og engasjere nettverket deres, påpekte teamlederen for FACT Gamle Oslo.
Les også: Store forskjeller mellom ACT/FACT team