ROP
Nasjonal kompetansetjeneste for samtidig
rusmisbruk og psykisk lidelse
  • Søk
  • Kontakt
Sider
  • Aktuelt
  • Forskning
  • Arrangementer
  • Litteraturnytt
  • Kartleggingsverktøy
  • ROP Bruker
  • ROP-TV
  • Opplæring
  • Om NKROP
  • Snakkomrus
  • English ROP
Temaer
  • ACT/FACT
  • Arbeid
  • Behandling
  • Bolig
  • Fysisk helse
  • Psykisk helse
  • Recovery
  • ROP-bruker
  • Rus
  • Utredning
Lenker
  • ROP-retningslinjen
Aktuelt
ÉN DØR INN: Brukere i ACT-team er særlig fornøyd med at de får flere tjenester fra samme sted, viser den nye rapporten Bruker spør bruker om ACT. (Foto: Frøy Lode Wiig)
ÉN DØR INN: Brukere i ACT-team er særlig fornøyd med at de får flere tjenester fra samme sted, viser den nye rapporten Bruker spør bruker om ACT. (Foto: Frøy Lode Wiig)

Brukerne er fornøyd med ACT

Brukerne er spesielt fornøyd med den oppsøkende arbeidsformen til ACT-teamene og beskriver relasjonen med sin nærmeste behandler som «svært god», viser en ny undersøkelse om brukeres erfaringer med ACT-team.

Frøy Lode Wiig
6. november 2014
  • Forskning

– Nesten alle brukerne vi har intervjuet er fornøyd eller svært fornøyd med tilbudet de får fra ACT-teamene, sa forsker Kristin Sverdvik Heiervang fra Akershus universitetssykehus (Ahus) da hun lanserte rapporten Bruker spør bruker om ACT på Helsedirektoratets rådslag om psykisk helse i Oslo i slutten av oktober.  

Kristin Sverdvik Heiervang

Les rapporten: Bruker spør bruker om ACT

Brukerne opplever å ha fått bedre helse etter at de kom med i de aktivt oppsøkende behandlingsteamene (ACT-team), og de opplever ACT som bedre enn tidligere behandling, viser undersøkelsen. På spørsmål om hva slags tjenester de har mottatt svarer brukerne ulike former for behandling og oppfølging, særlig medisiner, samtaleterapi og praktisk hjelp og støtte. Brukerne mener de får riktig mengde medisinering, men mange er plaget av bivirkninger.  

Forbehold om lav svarprosent

Heiervang og forskerkollegaer fra Ahus har i samarbeid med Erfaringskompetanse intervjuet brukere om deres erfaringer med tilbudet ACT-team. Prosjektet er en del av den forskningsbaserte evalueringen av norske ACT-team, hvor Nasjonal kompetansetjeneste ROP også deltar.

I den forskningsbaserte evalueringen har 178 av 337 mulige brukere (53 prosent) samtykket i å delta i evalueringen, og av de 178 brukerne som deltar i evalueringen har 76 personer (43 prosent) sagt seg villige til å bli intervjuet i Bruker spør bruker-prosjektet. Resultatene fra undersøkelsen må derfor leses med noe forbehold på grunn av relativt lav svarprosent.

Les også: Forskningsbasert evaluering av ACT-team i Norge

Forside bruker spør bruker
Ny rapport om brukeres erfaringer med ACT-team

Integrerte tjenester  

Brukerne er særlig tilfredse med de særegne sidene ved ACT, som oppsøkende arbeidsform og mange tjenester integrert i ett team. Som en av brukerne uttrykte det: «Det beste med ACT er at det endelig er noen som kan knytte alle de løse trådene sammen.»

Negative sider ved ACT

Medisinering, bivirkninger og bruk av tvang ble nevnt som negative sider ACT. Brukerne var heller ikke fornøyd med informasjonen som er gitt om ulike behandlinger, og mente det har vært få muligheter til å lese egen journal. I tillegg mente noen brukere at det var vanskelig å forholde seg til så mange ansatte som det er i ACT-team. Sist, men ikke minst, svarte brukerne at de mottar lite hjelp utenfor teamenes åpningstid, men brukerne var uenige seg imellom om den begrensede tilgjengeligheten var en ulempe.

Les også: ACT-håndbok i ny utgave

Har tillit til teamet

Forsker Heiervang fremhevet spesielt at brukerne i ACT-teamene jevnt over beskriver relasjonen med nærmeste behandler som «svært god».

– Jeg vil minne om at dette er en brukergruppe hvor den vanligste diagnosen er schizofreni. At brukerne opplever stor tillit til behandler i ACT-teamet er viktig å merke seg, sa Heiervang.

God relasjon med behandler, praktisk hjelp og tilgang til bil var gjengangere blant hva brukerne liker best med ACT.

– Brukerne er veldig fornøyd med at teamet kommer hjem til dem, og at de slipper å oppsøke et kontor for å få hjelp, avsluttet Heiervang.

Les også: Nytt magasin om brukeres erfaring med ACT-team 

 

Sist oppdatert 30. juni 2020

Se også

  • Hvilke arbeidsrettede tiltak er best?

    Oppfølging etter IPS-modellen fører til høyere yrkesdeltakelse enn tradisjonell arbeidstrening, også på lengre sikt. Det viser nylig publisert forskning.
    • Forskning
    • ROP-bruker
    • Arbeid
  • Savner å bli sett som hele individer

    Personer med ROP-lidelser som i tillegg har minoritetsbakgrunn strever i møte med norsk helsevesen. De rapporterer om liten plass for egen kultur og migrasjonsbakgrunn.
    • Behandling
    • Forskning
    • ROP-bruker
  • Voldsutøvere har ofte selv blitt utsatt for vold

    Mennesker med alvorlig voldsatferd har ofte selv blitt utsatt for vold og traumer i oppveksten. Det viser en ny studie fra Sikkerhetsseksjonen ved Psykiatrisk avdeling Blakstad.
    • Behandling
    • Forskning
    • ROP-bruker
  • Kontakt
  • YouTube
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

Ansvarlig redaktør: Bjørn Stensrud   Om NKROP

Personvernerklæring © 2012 - 2021 Nasjonal kompetansetjeneste for samtidig rusmisbruk og psykisk lidelse

Sykehuset Innlandet - Nasjonal kompetansetjeneste for samtidig rusmisbruk og psykisk lidelse

Helse Sør-Øst - Sykehuset Innlandet - English ROP