De var det første FACT-teamet som ble etablert i Norge, og nå er FACT Gamle Oslo det første norske – og andre skandinaviske – FACT-teamet som blir sertifisert av sertifiseringssenteret for ACT/FACT i Nederland.
– Vi startet opp i oktober 2013, men først nå kan vi si at vi er et komplett FACT-team. Det tar tid å bygge opp tjenesten, sier en synlig stolt prosjektleder Tor Helge Tjelta mens han takker samarbeidspartnere i inn- og utland.
Les også: FACT-håndboken
Flerfoldig bydel
Bydel Gamle Oslo har rundt 50.000 innbyggere. Det er en flerkulturell bydel, med høy forekomst av rus og psykiske helseproblemer. Nesten 7 prosent av befolkningen er sosialhjelpsklienter, den høyeste andelen i Oslo. Bydelen har også levekårsutfordringer knyttet til fattigdom og lav sysselsetting.
Prosjektleder Tjelta har tidligere vært med på oppstarten av ACT-teamet i Moss, og han mener ACT er den beste behandlingsmodellen for personer med alvorlig psykisk lidelse. Men befolkningsgrunnlaget i bydel Gamle Oslo er for lite til å opprette et ACT-team.
– Derfor er FACT den beste modellen for oss. Fleksibiliteten gir oss stort handlingsrom. FACT er sunn fornuft, mener Tjelta.
Se ROP-TV: Lars Linderoth forklarer ACT og FACT
Må ha hele stillinger
I dag følger FACT Gamle Oslo opp litt over 100 brukere, men teamet er skalert til å kunne følge opp 150 mennesker. FACT Gamle Oslo har 12 ansatte fordelt på 10,2 årsverk.
– Det er veldig viktig å ha ansatte i hele stillinger og få små stillingsbrøker. FACT handler blant annet om monitorering og kontinuitet i behandlingen. Det er vanskelig hvis man arbeider deltid, mener teamleder Eirik Ystad.
Les også: Store forskjeller mellom ACT/FACT-team
Trofaste mot modellen
Fra oppstarten har prosjektleder Tjelta og teamleder Ystad vært opptatt av å følge FACT-modellen så tett som mulig. Samarbeidet med det nederlandske sertifiseringssenteret har vært viktig.
– Vi ønsker å kunne måle resultater og evaluere det vi gjør. Da er det viktig å følge modellen og få utenforstående til å gi oss tilbakemelding på hvordan vi jobber, sier Ystad.
Teamet har vært i drift i over 18 måneder før den offisielle åpningen. Også teamleder Ystad understreker at det har tatt tid å bygge opp teamet.
– FACT er en annen måte å jobbe på. Vi har brukt tid på å bli kjent med modellen og bygge opp ferdigheter hos de ansatte, sier han.
Se ROP-TV: Recovery oriented care by FACT
Opplæring er nøkkelen
Tjelta og Ystad har lagt stor vekt på opplæring i FACT-modellen. Ystad har hatt ukentlig undervisning for de ansatte, teamet har vært på studietur til Nederland og de har fått besøk av sertifiseringssenteret. Det fins tre FACT-team tilknyttet Lovisenberg sykehus i Oslo, og alle tre teamlederne har hatt veiledning via videokonferanse med ressurspersoner i Nederland. I tillegg har de tre teamene felles fagforum.
– Opplæring er alfa og omega. Hvis vi skal være et FACT-team, må vi kunne modellen og følge den så tett som mulig, mener teamleder Ystad.
Les mer om ROP-tjenestens undervisningstilbud: Opplæring i ACT/FACT