Kulturformulerings-intervjuet
Kulturformuleringsintervjuet (KFI) er et personsentrert intervju for å utforske problemer/utfordringer og ressurser fra individet sitt perspektiv, knyttet til blant annet verdier, identitet, mestring, støtte med mer.
Merknad (03.09.24)
Distribusjonsrettigheten for KFI har blitt overført til Forskningssenter for eksistensiell helse (Sykehuset Innlandet HF), som i løpet av høsten/vinteren 2024 oppretter en egen KFI-side. Når ny KFI-side er publisert, så blir denne siden fjernet.
Om KFI
De nøytrale, åpne spørsmålene i intervjuet er en god innledende tilnærming for å ivareta innenfraperspektivet, samt forbedre relevant differensialdiagnostikk.
Personer som lider kan uttrykke og forstå symptomer, belastninger og ressurser på forskjellig vis. Kulturelle og sosiale faktorer påvirker kommunikasjonen om problemer og opplevelser, hjelpesøkende atferd, muligheter til å få hjelp og forventninger til hjelpen som tilbys. I forbindelse med utgivelsen av diagnosemanualen DSM-5 (APA, 2013) ble intervjuet KFI utgitt, som et hjelpemiddel for å utforske det ovennevnte. Intervjuet ble ikke endret i forbindelse med utgivelsen av DSM-5-TR (2022).
Last ned kulturformuleringsintervjuet (KFI) (PDF)
Temaene som berøres i intervjuet:
- Kulturell problembeskrivelse (spm 1-3)
- Kulturelle oppfatninger av årsak, kontekst og støtte (spm 4-5)
- Stressorer og støtte (spm 6-7)
- Betydningen av kulturell identitet (spm 8-10)
- Kulturelle faktorer som påvirker egen mestring og tidligere hjelpesøking (spm 11-13)
- Kulturelle faktorer som påvirker nåværende hjelpesøking (spm 14-15)
- Pasient-behandler-relasjon (spm 16)
Supplerende moduler
Disse modulene supplerer KFI og kan hjelpe klinikere å gjøre en grundigere kulturvurdering. De første åtte supplerende modulene går i dybden når det gjelder å utforske de enkelte områdene i KFI. De neste tre modulene setter søkelyset på populasjoner med spesielle behov, som barn og ungdommer, eldre voksne samt immigranter og flyktninger. Den siste modulen utforsker erfaringer fra og synspunkter hos dem som har omsorgsfunksjoner, for å tydeliggjøre omsorgens form og kulturelle kontekst, og innvirkningen disse har på den sosiale støtten i nærmiljøet til personen som mottar omsorgen.
Spørsmål til omsorgspersoner
I den supplerende modulen er det også egne spørsmål som kan stilles til omsorgspersoner.
KFI er spesielt nyttig når det er...
- ...utfordringer som følge av forskjeller i kulturell, religiøs eller sosioøkonomisk bakgrunn mellom hjelper og pasient/bruker.
- ...usikkerhet knyttet til kulturelle aspekter og vurdering av diagnostiske kriterier.
- ...utfordrende å vurdere alvorlighetsgrad og funksjonsnivå.
- ...begrenset engasjement i- eller forpliktelse knyttet til behandling og øvrig oppfølging.
Når burde intervjuet brukes og hvordan?
Hele intervjuet eller utvalgte spørsmål, avhengig av formål, kan være nyttig i møtet med alle personer på alle tjenestenivå (alle har en kultur). Personsentrert og kultursensitiv tilnærming handler med andre ord ikke bare handler om asylsøkere, migranter, eller nasjonale minoriteter og urfolk i eget land - som følges opp innen psykiske helsetjenester.
Det kan være nødvendig med oppfølgingsspørsmål for å få tilstrekkelig innsikt i temaene som tas opp. Spørsmål kan reformuleres etter behov. Spørsmålene skal være en guide til kulturell vurdering, og man skal derfor bruke dem fleksibelt for å opprettholde relasjonen og en naturlig flyt i samtalen.
Intervjuet kan brukes av forskjellige yrkesgrupper (lege, psykolog, sosionom, og andre helsepersonell). Det er ingen krav om kurs eller sertifisering for å bruke intervjuet. Det anbefales at de som skal benytte det gjør seg godt kjent med spørsmålene før man begynner å bruke de, og har noe intervjuteknisk kompetanse.
Det er viktig å være bevisst på at alle (helsepersonell) bringer med seg sin egen kultur, identitet, holdninger, verdier også videre i det kliniske møtet, noe som kan påvirke hvordan man forstår, vurderer, samspiller og gir helse- og omsorgstjenester - inkludert eksempelvis somatisk sykehus.
KFI kan være et nyttig hjelpemiddel for å bedre terapeutisk allianse, planlegge og justere behandlingsforløp, samt identifisere og koordinere mulige ressurser i- og utenfor en klinisk kontekst.
Ellers bør man eksempelvis unngå å bruke intervjuet når pasienten har akutt psykose, med intense/mye hallusinasjoner eller paranoide vrangforestillinger. Det er med tanke på nytteverdi knyttet refleksjon om egen identitet og behandlingsplanlegging, og ikke risikere å forverre plagene i en akutt fase.
Kultursensitiv praksis kan (blant flere måter) oppsummeres på følgende måte, forkortet LEARN:
- L - Listen, lytt oppmerksomt
- E - Explain, forklar hva du ser og hvordan helsepersonell tenker
- A - Acknowledge, anerkjenn forskjeller
- R - Recommend, anbefal som helsepersonell utredning og behandling
- N - Negotiate, forhandle dere frem til hvordan samarbeide
Hvem kan bruke intervjuet og hvordan journalføre?
Det er ingen føringer på hvordan journalføring skal gjøres. Intervjuer må vurdere hva som er klinisk relevant informasjon å journalføre.
Journalført tematikk vil i en del tilfeller inneholde noe om blant annet hvordan problemer og belastninger håndteres, nåværende livssituasjon, meningsdannelse knyttet til nåværende problemer og belastninger, opplevelse av tilhørighet med mer.
Intervjuet må ikke benyttes som eneste grunnlag for å stille diagnoser. Tilleggsinformasjon om KFI finnes i kapitlet «Culture and psychiatric diagnosis» i DSM-5-TR (side 859).
Anbefalinger i normerende produkter
I Nasjonal faglig retningslinje for behandling og rehabilitering av rusmiddelproblemer og avhengighet, står kulturformuleringsintervjuet anbefalt under punktet «Ivareta språklige og kulturelle forskjeller i rusbehandling».
Intervjuet er nevnt i Nasjonale faglige råd knyttet til lindrende behandling i livets sluttfase, i forbindelse med å ivareta pasient og pårørendes behov for samtale og informasjon i livets sluttfase.
Intervjuet anbefales også i seks nasjonale pasientforløp:
- Barn og unge
- Psykiske lidelser voksne
- Rusbehandling (TSB)
- Mistanke om psykoseutvikling og psykoselidelser hos barn, unge og voksne
- Spiseforstyrrelser hos barn og unge
- Tvangslidelse
Kultursensitive utredninger
I diagnostiske vurderinger er kultur et viktig aspekt. I for eksempel DSM-5-TR og ICD-11 vises det eksplisitt til at det skal vurderes om kultur og sosiale faktorer kan være hovedforklaring på individets utfordringer, for eksempel i forbindelse med vurderinger av psykoselidelser og personlighetsforstyrrelser. Og, motsatt, unngå kultur-bias i vurderingene av aktuelle psykiske lidelser, hvor en kan være tilbøyelig til å konkludere med en kulturell forståelsesmodell, uten reell (differensial)diagnostisk vurdering.
I en utredning bør man sette kvantitative testresultater og symptomer i relasjon til individets sosiokulturelle bakgrunn, kontekst og identitet. Et slikt helhetsbilde kan være avgjørende i diagnostiske vurderinger, samt viktig i forbindelse med valg av behandlingsmetoder og øvrig oppfølging.
Eksempler på noen kulturelle aspekter (jf ICD-11) som må vurderes i forbindelse med psykoselidelser og personlighetsforstyrrelser:
- Beliefs vary across cultures such that those considered odd or unusual in one culture may be normative in another. In some cultures, distress due to social circumstances may be expressed in ways that can be misinterpreted as psychotic symptoms (e.g., overvalued ideas and pseudohallucinations) but that instead are considered normal for the person’s subgroup.
- Symptom presentation of Schizophrenia or Other Primary Psychotic Disorders may vary across cultures. For example, the content and form of hallucinations (e.g., visual hallucinations are more common in some cultural groups and in some countries) or delusions may be culturally derived, making it difficult to differentiate among culturally normal experiences, overvalued ideas, ideas of reference, and transient psychosis.
- Ethnic minorities and migrants are more likely than those in the general population to receive a diagnosis of Schizophrenia or Other Primary Psychotic Disorder. This may be due to misdiagnosis or to greater risk of psychosis resulting from migration traumas, social isolation, minority and acculturative stress, discrimination, and victimization.
- Assessment of personality across cultures is challenging, requiring knowledge of normative personality function for the sociocultural context, variations in cultural concepts of the self, and evidence for consistent traits and behaviours across time and multiple social contexts.
- Diagnosis of Personality Disorder must take into account the person’s cultural background. Collateral information may be needed to assess whether certain disruptive self-states and behaviours are considered culturally uncharacteristic and therefore consistent with Personality Disorder in a given culture. In general, a diagnosis of Personality Disorder should be assigned only when the symptoms exceed thresholds that are normative for the socio-cultural context.
Les også: Faktaark om oppdateringer i DSM-5-TR (2022) knyttet til diskriminering, rasisme, og kultur og Systematic inclusion of culture-related information in ICD-11 (2019)
Ressurspersoner for KFI i Norge
Sigrid Helene Kjørven Haug (Forskningssenter for eksistensiell helse, Sykehuset Innlandet HF)
Valerie DeMarinis (Forskningssenter for eksistensiell helse, Sykehuset Innlandet HF)
Lars Lien (Nasjonal kompetansetjeneste ROP)
Tore Willy Lie (Nasjonal kompetansetjeneste ROP)
Nordisk referanse/forskningsgruppe
Et nordisk nettverk knyttet til intervjuet og kultursensitiv praksis har en facebookside, som er åpen for alle interesserte. Der blir det fortløpende delt relevant faglig informasjon og siste nytt knyttet til KFI.
Pågående norske studier
Evaluering av Kulturformuleringsintervjuet i DSM-5 i tre kliniske kontekster
Kulturformuleringsintervjuet i Barne- og ungdomspsykiatrien
Oversettelse av KFI
KFI ble oversatt av Kirsti MacDonald Jareg.
I referansegruppen satt: Aina Basilier Vaage, Akiah Ottesen Berg, Edvard Hauff, Gwynyth Øverland, Jameel Mohamed, Marianne Opaas, Marie-Christine Merametdjian, Sigmund Elgarøy, Sigrid Helene Kjørven Haug, Suraj Tapha, Tore Sørlie, Cecilie Javo, og Thor Indseth.
Andre assosierte ressurser
Foreldreintervju om familiens kultur og kontekst (basert på KFI, også tilgjengelig på engelsk, nordsamisk, sørsamisk, lulesamisk). Les mer: Foreldreintervju om familiens kultur og kontekst.
view_list Last ned intervjuet
link KFI på andre språk
link Videoer
-
Hvilken nytte kan kulturformuleringsintervjuet ha? (engelsk)
-
Ved hvilke diagnostiske vurderinger kan kulturformuleringsintervjuet være veldig nyttig? (engelsk)
-
Klinisk eksempel på bruk av intervjuet (norsk)
-
Klinisk eksempel på bruk av intervjuet (svensk)
-
Kliniske eksempler på bruk av intervjuet (engelsk)
-
Presentasjon av kulturformuleringsintervjuet (norsk)
-
Kontekstualisering av psykiske lidelser - bruk av KFI (norsk)
-
Bruke kulturformuleringsintervjuet som støtte for recovery (engelsk)
link Anbefalt litteratur
-
Oxford Textbook of Migrant Psychiatry (2021)
-
Kultur og kontekst i praktisk psykologarbeid (2020)
-
Addressing Cultural Complexities in Practice: Assessment, Diagnosis, and Therapy, Third Edition (2016)
-
Textbook of Cultural Psychiatry (2018)
-
Handbook on the Cultural Formulation Interview (2016)
-
Religionspsykologi (2014)
-
Transkulturell psykiatri (2014)
link Fagartikler
-
The Cultural Formulation Interview as a clinical tool in the assessment of eating disorders: a pilot study (2024)
-
If You Don’t Ask, They Don’t Tell: The Cultural Formulation Interview and Patient Perceptions of the Clinical Relationship (2022)
-
Implementing the Cultural Formulation Interview in a Community Clinic to Improve Appointment Retention: A Pilot Study (2022)
-
The Cultural Formulation Interview—Generating distance or alliance? A qualitative study of practice changes in Danish mental healthcare (2022)
-
Impact on routine psychiatric diagnostic practice from implementing the DSM-5 Cultural Formulation Interview: A pragmatic RCT in Sweden (2021)
-
Could the DSM-5 Cultural Formulation Interview Hold Therapeutic Potential? Suggestions for Further Exploration and Adaptation Within a Framework of Therapeutic Assessment (2021)
-
Cultural Issues Related to ICD-11 Mental, Behavioural and Neurodevelopmental Disorders (2021)
-
An Introduction to the Cultural Formulation Interview (2020)
-
Update on the Cultural Formulation Interview (2020)
-
Guidelines for Training in Cultural Psychiatry (2020)
-
Negotiating Engagement, Worthiness of Care and Cultural Identities Through Intersubjective Recognition: Migrant Patient Perspectives on the Cultural Formulation Interview in Danish Mental Healthcare (2020)
-
The Cultural Formulation Interview: Progress to date and future directions (2020)
-
The Cultural Formulation Interview since DSM-5: Prospects for training, research, and clinical practice (2020)
-
Cultural considerations in the classification of mental disorders: why and how in ICD-11 (2020)
-
Using the Cultural Formulation Interview in Denmark: Acceptability and clinical utility for medical doctors and migrant patients (2020)
-
Patients’ and clinicians’ experiences of the DSM-5 Cultural Formulation Interview: A mixed method study in a Swedish outpatient setting (2020)
-
Clinician Perceptions of Implementing the Cultural Formulation Interview on a Mixed Forensic Unit (2020)
-
Systematic inclusion of culture‐related information in ICD‐11 (2019)
-
Qualitative Analysis of Cultural Formulation Interview: Findings and Implications for Revising the Outline for Cultural Formulation (2019)
-
An Online Training Module on the Cultural Formulation Interview (2018)
-
Examining the effectiveness of the Cultural Formulation Interview with young children: A clinical illustration (2018)
-
The DSM-5 Cultural Formulation Interview: Bridging Barriers Toward a Clinically Integrated Cultural Assessment in Psychiatry (2018)
-
Understanding the cultural concept of “highly sensitive person” among bipolar patients (2017)
-
Training on the DSM-5 Cultural Formulation Interview improves cultural competence in general psychiatry residents: A pilot study (2017)
-
Feasibility, acceptability and clinical utility of the Cultural Formulation Interview (2017)
-
How Do Clinicians Prefer Cultural Competence Training? Findings from the DSM-5 Cultural Formulation Interview Field Trial (2016)
-
Culture and psychopathology (2016)
-
Using the Cultural Formulation Interview to Build Culturally Sensitive Services (2016)
-
Does the Cultural Formulation Interview for the DSM-5 affect medical communication? (2015)
-
Culture and Psychiatric Evaluation: Operationalizing Cultural Formulation for DSM-5 (2015)
-
Perspectives of family members participating in cultural assessment of psychiatric disorders (2015)
-
Culture and Psychiatric Evaluation: Operationalizing Cultural Formulation for DSM-5 (2014)
-
Culture and psychiatric diagnosis (2013)
-
Barriers to implementing the DSM-5 cultural formulation interview: a qualitative study (2013)