En mann er kjørt til akuttavdelingen av politiet etter å ha kommet i klammeri med ansatte på et kjøpesenter. Legen er på vei for å gjennomføre en inntakssamtale, og to miljøterapeuter har ansvaret for pasienten frem til legen kommer. Pasienten er tydelig stresset, begynner å vandre rundt i rommet og er truende. Kan det være en rusutløst psykose eller andre psykiske vansker som plager pasienten?
Dette kunne kanskje vært en reell hendelse, men i dette tilfellet er det en VR-simulering ved SIM Innlandet.
- Dette er nye måter å tenke opplæring og trening på, sier Johnny Sandaker, senterleder ved SIM Innlandet, divisjon psykisk helsevern.
Han forteller at helsepersonell som kommer til dem, møter alle mulige situasjoner. For tiden er det først og fremst trening på å takle vold og trusler det går i, og scenariotrening der selvmordsforebyggende arbeid er hovedtema.
En altoppslukende følelse
Ved VR-trening, lager de som er ansvarlige for treningen, egne realistiske læringsmål i forkant. De ansatte får en briefing med informasjon om hva det skal trenes på, samt infomateriale som e-læringskurs, artikler eller annet aktuelt fagstoff. Når treningen begynner, sitter gruppen sammen i rommet med VR-brillene på og følger med på en film.
- Når man tar på brillene, får man en altoppslukende følelse av å være til stede i rommet. Alt blir veldig konsentrert, sier Sandaker.
Ofte ser gruppen den samme filmen to ganger. Den første gangen kan de for eksempel se situasjonen fra personalets perspektiv. Mens de neste gang konsentrerer seg om å se det fra pasientens perspektiv.
- Dette medfører spennende refleksjoner, som om det kan være andre måter og løse situasjonen på, sier senterlederen.
Les også: SUS bruker VR til opplæring av helsepersonell
Lettere å ta opp ting etter VR
Etterpå setter deltakerne seg til debrief rundt et bord og snakker om hva som skjedde. Da er det rom for å ta opp ting som kan være vanskelig å snakke om og ta opp på en avdeling.
- Vi ser at mange syns det er lettere å ta opp ting når de har sett en film i VR enn når kollegaen din har deltatt i et opplegg med medisinsk simulering. Det er nok høyere skuldre i vanlig simulering. Derfor tror jeg kanskje læringsutbytte er større i VR, sier Sandaker.
Les også: Emma er psykiatriens Anne-dukke
Opplever ofte situasjonene ulikt
Marius Huse er rådgiver og vernepleier ved SIM Innlandet. Han forteller at vi begynner å se hva VR egner seg til og hva det ikke egner seg så godt til.
- Det vi helt klart ser nytten av, er å bruke VR som et verktøy i opplæring av helsepersonell. Som et redskap for å få ansatte til å reflektere sammen rundt situasjoner som de har opplevd i VR. Ofte opplever de ansatte situasjonen ulikt, og da er det nyttig å snakke om i en debriefing, sier han.
Huse tror vi kommer til å se mer og mer av VR som et verktøy i opplæring fremover, men understreker at det er viktig at helsepersonell selv er med og utvikle det.
- Helsepersonell vet best selv hva de trenger å trene på. Samtidig er vi avhengig av å samarbeide med dem som kjenner teknologien, men de vet ikke nødvendigvis hva de som har fagkompetanse på for eksempel psykisk helse og rus trenger å trene på, sier han.
Lager filmene selv
SIM Innlandet har rundt 15-20 filmer på rundt fem minutter hver. Filmene kan deles inn i forskjellige områder. De fleste rollene spilles av ansatte som er seg selv i den rollen de har til daglig. Av og til leier de inn en skuespiller.
- De første årene, leide vi inn noen som lagde filmene for oss, men det var veldig dyrt. Det koster fort noen titusener for å lage en VR-video. Nå har vi investert i ordentlig utstyr, og vi filmer og redigerer episodene selv, sier Sandaker.
SIM-Innlandet har også ansatt en egen spillutvikler.
Les også: Hvordan ivareta personvernet ved behandling med VR?
Mye forskning på VR
Før Covid hadde SIM Innlandet rundt 1200 deltakere i året. Nå jobber de med å komme dit igjen. Det er også opprettet to stipendiatstillinger som skal forske på VR-basert simulering innenfor psykisk helsevern.
Cathrine Wilhelmsen Steen er psykologspesialist ved Sykehuset Innlandet og stipendiat ved Høgskolen i Innlandet. Hun skal utvikle en opplæringsmodell for selvmordsforebyggende arbeid med utgangspunkt i VR-basert simulering. Siv Lena Birkheim er sykepleier, høgskolelektor og stipendiat ved Høgskolen i Innlandet. Hun skal forske på VR-basert simulering som pedagogisk verktøy innen psykisk helsevern for barn og unge (BUP).
Forskning ved NKROP: Bruk av VR for å fremme recovery