- Nå kommer den teknologiske utviklingen til å gå veldig fort fremover. Vi syns det er fryktelig spennende, men det fører også noen dilemmaer med seg, sier Håvard Vibeto, førsteamanuensis ved Spillskolen, Høgskolen i Innlandet.
De brillene, eller headsettene, som brukes mest i helsevesenet i dag, er av typen Quest 2. De er billige, de koster rundt 4-5000 kroner, de er enkle å bruke og ganske harmløse. Men forrige uke ble headsettet Meta Quest Pro lansert. Dette headsettet koster 19000 kroner.
- Det er få normale mennesker som har råd til å kjøpe det privat, utenom VR entusiaster. Disse er nok mer ment til bruk i forskning, undervisning, opplæring og behandling. Headsettet har blant annet tre kameraer innebygd på hver håndkontroller og kamera som filmer ansiktet og øynene dine mens du spiller. Veldig imponerende, men få vet hvor det blir av dataen, sier Vibeto.
Hvor blir det av dataen?
Spillforskeren forteller at VR har et kjempepotensial i bruk til behandling av pasienter med rus- og psykisk lidelse (ROP). I tillegg til å måle hvor pasienten ser, kan den nye teknologien etterhvert også måle kroppslige utslag som hjertefrekvens og svette.
- Det kan gi god informasjon til behandleren, som kan tilrettelegge for målrettede tiltak. Samtidig er rop-gruppen en sårbar gruppe, og vi må vite hvor dataen blir av, sier han.
Ja, hvor blir egentlig dataen av?
- Vi er ett av de miljøene i Norge som skal være best på dette, og vi står og klør oss i hodet noen ganger. Vi syns det er kjempevanskelig og vi sliter selv med å forstå alltid hva som blir sendt hvor og hva som blir lagret hvor, sier Vibeto.
Forskning ved NKROP: Bruk av VR for å fremme recovery
Må verne sårbare grupper
Quest-headsettene eies av Meta som også eier Facebook. Både Meta og Google selger VR, samtidig som de lever av å samle inn personlig data og selge persontilpassede reklamer og tjenester.
- Headsettene er uløselig tilknyttet firmaer som lever av å samle inn persondata og bruke det. Dette er til en viss grad problematisk for privatpersoner, men det er veldig problematisk for alle som holder på med helse. Spesielt pasientene er sårbare grupper, og de må vi verne, sier Vibeto.
Les også: Emma er psykiatriens Anne-dukke
Bør ha sporingsfrie profiler
For å kunne bruke Quest 2-headsettene, må man ha en Facebook-profil som man må knytte til headsettet.
- Vi har løst dette ved å opprette en offisiell spillskole-konto på Facebook som vi bruker på alle som spiller. Dette er en Facebook-konto som ikke er koblet til noen bruker eller navn, sier Vibeto.
Han forteller videre at Facebook, eller Meta, er klar over dette problemet, og at de har signalisert at de skal komme med forsker- og behandlerprofiler uten sporing.
- Men europeiske forskningsmiljøer stoler ikke på Meta. Da må vi i så fall ha mange lag med statlig mulighet for å sjekke at man ikke blir sporet, sier Vibeto.
Les også: SUS bruker VR til opplæring av helsepersonell
Vanskelig å forstå
Vibeto har snakket med mange i helsevesenet som bruker VR til opplæring og behandling. Tilbakemeldingene har får, er at de fleste har tenkt på dette med personvern, men at det er vanskelig å forstå.
- Det handler absolutt ikke om latskap. Kanskje må helsevesenet ansette folk som har en mer sentral rolle, eller på fylkesnivå, som kan følge med og gi tilbakemeldinger på VR-bruk og personvern, sier han.