Formål
Formålet med dette brukerdrevne prosjektet er å utforske, utvikle og evaluere potensial av en VR-teknologi (virtuell virkelighet) som brukes i recovery prosessen av mennesker med en rus og eller psykiske lidelse.
Form og innhold
Studien er tverrfaglig, multisektoriell, bruker flere forskningsmetoder og utvikles i nært samarbeid med brukerne for å utforske effektiviteten av velferdsteknologi i bedringsprosessen til en av de mest sårbare brukergruppene: personer med samtidig rus og psykisk lidelse, som ofte blir glemt som deltakere i teknologisk utvikling.
Brukerdrevet innovasjon er et grunnleggende prinsipp i denne studien. Vi ønsker å vise hvordan denne sårbare og marginaliserte målgruppen forholder seg til VRT, noe som vil gi ny innsikt og være et utgangspunkt for forebygging og behandling av personer med rus og psykiske lidelser.
Prosjektet vil samle ny empirisk kunnskap om hvilke psykologiske effekter som en VR-opplevelse kan gi på kort og lang sikt. Et spesielt trekk ved prosjektet er at det skal utvikles en VRT prototype som lett kan tilpasses andre målgrupper, og målet er å utvikle denne prototypen på en kostnadseffektiv måte, som vil redusere helse- og sosialutgiftene på lang sikt.
Videre vil VRT sannsynligvis endre arbeidet til de som gir tjenester til denne
målgruppen. Prototypens innovative potensial betyr at den også kan overføres
til andre land. Et nytt aspekt er at brukerne selv vil være involvert, både i
studiedesignet og utviklingen av VR-prototypen. Dette vil være fruktbart for
designerens utviklingsprosess og gjøre det mulig for forskere å diskutere etiske aspekter og bekymringer ved å anvende VRT på personer som står overfor store samfunnsutfordringer.
For å nå våre mål, har vi knyttet til oss medarbeidere som kombinerer høy kompetanse fra forskere innen psykologi, psykiatri, teologi, sosiologi, helseøkonomi og audiovisuelle medier med spillutviklere, lokale myndigheter og erfaringskonsulenter.
Tilhørende ph.d-prosjekt
Et av ph.d.-prosjektene som er knyttet til studien omhandler virtuell læring i fasilitering av sosial recovery hos personer med sammensatte rus og psykiske lidelser.
Jan Aasen er stipendiat, med Marja Leonhardt som hovedveileder og Torgeir Sørensen som biveileder.
Om ph.d.-prosjektet
Personer med rus og psykiske lidelser (ROP) er marginalisert når det gjelder utdanning, sysselsetting, meningsfull aktivitet og sosialt samhold. Læring i virtuell virkelighet (VR) er lite utnyttet i behandling av disse personene. Videre er det lite kjent hvordan virtuell læring kan utnyttes i å styrke sosial deltakelse hos personer er med ROP-lidelser.
Hensikten med ph.d.-studien er å utforske hvilke mekanismer som styrker og hindrer sosial deltakelse i målgruppa og utforske hvordan man kan hjelpe personer med ROP lidelser med å styrke sosio-emosjonelle ferdigheter gjennom virtuelle læringserfaringer. Studien har en mixed-method tilnærming, med en kvantitativ intervju survey, individuelle intervjuer med tjenestebrukere og fokusgruppeintervjuer med tjenesteytere.