Samhandling - brukeren vi er felles om
Mer og bedre samhandling er nøkkelen til suksess på feltet rus og psykisk helse. Videoen viser hvordan OBS-teamet i Stavanger jobber.
Prinsipper for god samhandling:
- Samhandling kan ikke vedtas (primært en holdning uansett formelle avtaler)
- Handler om respekt for andres ståsted og faglighet.
- Å være på den andres arena (tråkke i andres bed uten å tråkke på blomstene).
- Må være ledelsesforankret og samarbeidsfora bør ha fornuftige rammer for å kunne ta raske avgjørelser hvis nødvendig. Ledere bør sikre at samhandling ikke bare blir personavhengig.
- Unngå samarbeidsmøter hvor problemene er oversiktlige og hvor det meste kan løses via telefon eller andre elektroniske løsninger.
- Ha samarbeidsmøter rundt brukere som ingen vil ha, hvor «kelnerprinsippet» (ikke mitt bord) og «svarteper-prinsippet» (unngå å få henvist bruker) råder.
- Ha felles forståelse for hva som er målsettingen for behandling og oppfølging av- og med den enkelte bruker.
- Åpne alle møter med hva en kan tilby, ikke hva en ikke kan gjøre. Vær tydelig på eget bidrag, det er ikke noe poeng at alle skal arbeide likt.
- Tenk gjennom hvordan ansvarsgruppemøter skal brukes, det skal ikke være 3. grads forhør.
- Unngå komplisert IP som bruker ikke forstår.
- Ha bruker / pårørende med på alle møter, definer eventuelle unntak.
- Bruk tid på å diskutere taushetsplikt og samtykke.
- Ikke kjør egne kjepphester og krangle med samarbeidspartner når bruker er tilstede.
- Skap fleksible systemer og fleksible behandlere som gjør det enkelt for bruker. Samhandling utfordrer etablerte roller og økonomiske incentiver som den enkelte tjenestetilbyder har.
- Behandlerne bør bevege seg ut av kontorene og virkelig utfordre roller og nivåtenkning.
- Gråsoner er samhandlingssoner.
Videoen ble utgitt i 2017 av KS Kommunesektorens organisasjon.