Lisbet Borge
Miljøterapi - en arena for samspill og læring
En introduksjon til miljøterapi, med en gjennomgang av blant annet hva miljøterapi er, miljøterapeutiske modeller, læringsbarrierer og virkningsfulle strukturerte aktiviteter i behandlingsmiljøet.
Borge er førsteamanuensis på VID vitenskapelige høgskole.
Kapitler i klippet
- 00:54 Dårlige erfaringer med institusjoner
- 02:02 Utvikling av norsk miljøterapitradisjon
- 04:50 Hva er miljøterapi
- 06:10 Miljøterapi - dagens situasjon i psykisk helsevern
- 07:32 Miljøterapi: To vanlige modeller innen psykisk helsevern for voksne: 1) Psykodynamisk miljøterapi
- 10:20 2) Kognitiv miljøterapi
- 12:06 Virkningsfulle strukturerte aktiviteter i behandlingsmiljøet
- 12:59 Hva ønsker pasienter/brukere at en psykiatrisk institusjon skal vektlegge?
- 13:24 En sosiokulturell læringsmodell som kan fornye miljøterapien
- 16:46 Læringsmodell: Den psykiatriske institusjon som sted for læring i tid og rom
- 17:50 Helende omgivelser - institusjonens kontekst
- 22:05 Innhold i miljøterapien: Innsikt gjennom kunnskap og erfaringer
- 24:21 Samspill - læring i fellesskap med andre
- 25:50 Læringsbarrierier
- 28:52 Konklusjon
- 29:55 Til slutt - oppsummering
Doktorgradsavhandling (Borge)
Relatert lesestoff
- Tverrfaglig enhet for dobbeltdiagnose (TEDD): en behandlingsmodell til etterfølgelse og læring?
- Cognitive milieu therapy and physical activity: experiences of mastery and learning among patients with dual diagnosis
- Learning through cognitive milieu therapy among inpatients with dual diagnosis: a qualitative study of interdisciplinary collaboration
Foredraget ble spilt inn 04.09.18 hos Nasjonal kompetansetjeneste ROP.