Penge- og dataspill - Lek, læring, lidenskap og lidelse
Spill er en viktig del av mange menneskers liv. For de fleste knyttes spilling til glede, underholdning, fellesskap og læring. Utfordringene kommer når spillingen blir destruktiv og går på bekostning av andre viktige elementer i livet.
Redaktørene ønsker med denne boka å belyse ulike aspekter ved spill, fra lidenskap til lidelse. De ønsker å gi leseren oppdatert kunnskap innen forskning og klinisk praksis, samt adressere sentrale debatter, begreper og utviklingstrekk innen spillfeltet.
Boka er delt inn i tre hoveddeler:
Del 1: Kultur, politikk og utvikling gir et innblikk i både den nåtidige og historiske konteksten rundt penge- og dataspill.
Del 2: Stigma, fellesskap, læring og kompetanse berører utfordringer og muligheter med ulike spilltyper og spillfellesskap.
Del 3: Spilleproblematikk, forebygging og behandling tar for seg sentrale problemområder som hjelpeapparatet, behandlere og alle som arbeider med forebygging står overfor.
Kapitlene dekker bidrag fra fagområder som psykologi, sosialantropologi, sosiologi, pedagogikk, kulturhistorie, økonomi, medisin, sosialt arbeid og folkehelse.
Målgruppa for boka er studenter og ansatte innenfor skole-, helse- og sosialsektoren, samt politikere, samfunnsopptatte, pårørende og spillere.
Kort om boka
Tittel: Penge- og dataspill - Lek, læring, lidenskap og lidelse
Redaktører: Stian Overå, Marianne Martinsen, Hans-Jørgen Wallin Weihe
Forlag: Hertervig forlag
Sider: 240
Språk: Bokmål