Hvordan forstå psykiske vansker hos ungdom?
Psykiske vansker hos ungdom må forstås som livsvansker og relasjonelle vansker knyttet til ungdomstiden, mener forfatter av ny bok.

Kari Langaard er klinisk sosionom med doktorgrad i psykologi. Hun har jobbet med ungdom i en årrekke, i form av oppsøkende arbeid, barnevern, skolehelsetjeneste i videregående skole og barne- og ungdomspsykiatri. Nå har hun skrevet boken Profesjonelle samtaler med ungdom - Et utviklingsfremmende perspektiv. Her bygger hun på både forskningsbasert kunnskap og egen erfaring.
Langaard understreker at hvordan vi forstår psykiske vansker hos ungdom, har betydning for hva vi tenker er hjelpsomt. Er psykiske vansker noe som oppstår i den enkelte ungdom eller i samspill med omgivelsene?
Unngå sykeliggjøring
I boka argumenterer Langaard for at psykiske vansker hos ungdom må forstås som livsvansker og relasjonelle vansker knyttet til ungdomstiden. Hun er særlig opptatt av å unngå at store ungdomsgrupper sykeliggjøres, og mener vanskene må forstås i et kultur- og samfunnsperspektiv.
Boka beskriver hvordan profesjonelle hjelpere kan samtale med ungdom på måter som gjør dem bedre i stand til å mestre vanskelige følelser, relasjoner og situasjoner. I slike samtaler involveres de unge aktivt i sine egne endringsprosesser.
Kari Langaard, Profesjonelle samtaler med ungdom - Et utviklingsfremmende perspektiv, Gyldendal Norsk Forlag.