Hvordan bli bedre?
I den nye boka Videre forsøker forfatter Birgit Valla å besvare spørsmålet om hvordan vi skal komme frem til hva vi bør gjøre innen psykisk helsevern.

Birgit Valla er psykolog og leder av Familiehjelpa, en lavterskel psykisk helsetjeneste i Stange. I jobben ble hun kjent med en alenemamma som hadde store samhandlingsproblemer med sin tenåringssønn. Valla dro på flere familiebesøk, snakket med både mor og sønn og ga råd og veiledning etter beste evne. Sakte, men sikkert, ble stemningen bedre der hjemme, både mor og sønn var mer fornøyd. Psykologens inntreden hadde hatt effekt!
Hva virker?
Men hva var det, egentlig, som hadde virket? Var det de nyttige kartleggingsverktøyene? Eller var det en spesifikk teori og metode? Nei, det var langt enklere. «Jeg tror det snudde da du kommenterte hvor fint vi hadde det her hjemme,» sa moren. Alenemoren hadde dårlig råd og hadde innredet leiligheten etter beste evne med funn fra loppemarked og bruktbutikken. Da sønnen hørte en utenforstående si at det var fint hjemme hos dem, virket det som om han så morens innsats og i et nytt lys.
Må innhente feedback
Med denne anekdoten innleder Birgit Valla sin nye bok Videre – Hvordan psykiske helsetjenester kan bli bedre? Ikke minst er forfatteren opptatt av hvordan vi kommer frem til hva vi bør gjøre. Her er feedback essensielt – forfatteren understreker at man må søke tilbakemeldinger fra brukerne av tjenestene. Hva opplever de som nyttig? Hva mener de hjelper?
Valla gir en konkret og praktisk veiledning i hvordan innhente feedback fra de som mottar hjelp. Egne kapitler handler om hvordan feedbacken kan tas i bruk for å forbedre seg som terapeut og for å forbedre organisasjonen.
Birgit Valla Videre – Hvordan psykiske helsetjenester kan bli bedre, Gyldendal, 169 s.