Hvis du over lengre tid får hjelp fra flere hold i hjelpeapparatet (f.eks. fra fastlegen, NAV og ruspoliklinikk), da har du også krav på å få en individuell plan, hvis du selv vil ha det.
En individuell plan må du selv være med på å lage. Planen er nemlig din, og du skal bruke den for å sette opp mål for de tiltakene og tilbudene du har rundt deg. Planen skal også samordne tilbudene og avklare ansvaret for hvem som gjør hva.
En individuell plan må hele tiden oppdateres og justeres. Da må du møte forskjellige fagpersoner i hjelpeapparatet, og de må også holde kontakt med hverandre. Ofte foregår dette på såkalte ansvarsgruppemøter.
Denne anbefalingen vil være aktuell for …
- Alle fagfolkene i hjelpeapparatet har en selvstendig plikt til eventuelt å igangsette arbeid med en individuell plan. Kommunen eller NAV har ansvaret for å utarbeide planen sammen med deg og koordinere arbeidet hvis du trenger hjelp fra både kommunen/NAV og spesialisthelsetjenesten.
Aktuelle spørsmål
Spørsmål kan være en del av svaret
Gode spørsmål kan gi deg et bedre og mer tilrettelagt tilbud. Lag din egen liste med viktige spørsmål, skreddersydd din spesielle situasjon. Denne listen kan du for eksempel ta med deg i møtet med ansatte i helse- og sosialtjenesten.