Denne introduksjonen er ikke ment å erstatte opplæringsprogrammet, men det sikrer at alle nye ansatte får et minimum av informasjon så raskt som mulig.
I tillegg til at den ansatte blir kjent med manualen (innledningsvis prioritere å lese kapittel 1, 2, 6 og 7), så anbefales det undervisning/introduksjon og løpende veiledning om:
- Kartleggings- og utredningspraksis. Eksempelvis sørger enheten for at den nyansatte får tilstrekkelig opplæring i bruk av kartleggingsverktøy selv de som fremstår "enkle"? Dette har et element av faglig forsvarlighet i seg: kjenne innholdet, eventuelt jobbe med intervjuteknisk kompetanse. Blir de tilstrekkelig introdusert for enhetens utredningspakke i sin helhet? Kjenner den ansatte godt nok til ulike psykiske lidelsene og hvordan symptomer assosiert med rusmiddelbruk eller medisinske tilstander kan utarte seg?
- Stadiene i behandling - stadiebaserte intervensjoner
- Behandlingsplanlegging
En eller flere etablerte ansatte bør være tilgjengelig for den nyansatte, eventuelt med et planlagt opplegg, hvor enhetens faglige profil presenteres drøftes/diskuteres, eksempelvis etter at den nyansatte har lest gjennom kapitlene ovenfor.
Webinar-rekke om IDDT
Temaene ovenfor har vi også laget en webinar-rekke om, så du kan se her. Videoene kan være et nyttig supplement i onboarding av nyansatte, som en presentasjon av den faglige profilen som arbeidsgiver strekker seg etter (den enkelte ansatte, ansattgruppa), i samarbeid med andre interne og eksterne samarbeidspartnere. Videoene er delt inn i kapitler, slik at du kan velge innhold etter behov og kapasitet.
Oppfriskning
Ansatte som har fullført opplæringsprogrammet, bør delta på en årlig samling der de både frisker opp eksisterende ferdigheter og jobber med spesifikke områder der de har behov for mer kompetanse. Hva det kan være vil variere lokalt, både internt i den enkelte tjeneste, samt hva som bør stå tydelig på agenaden i samlinger med flere tjenester (fra kommune og spesialisthelsetjeneste).
Nevnte videoer ovenfor kan også være en del av "oppfriskningstiltakene".
Kartlegging av de ansattes kunnskap og ferdigheter knyttet til IDDT drøftes mer detaljert i veiledningsdelen i manualen.
Ellers understrekes det at fem dager med innledende opplæring bare er en begynnelse av innsatsen som må til av forbedring og vedlikehold for klinikerne og ledere, med tanke på å jobbe i tråd med de grunnleggende prinsippene i IDDT.