Disse inngangskriteriene er basert på kjernekomponenter i FACT-modellen. Før teamet bruker 2017R, anbefaler vi at teamet har opparbeidet seg erfaring, og at de har jobbet seg inn i modellen (altså vært i drift i noen år og gjennomført målinger med 2010-skalaen).
Inngangskriteriene tydeliggjør hva som kreves for å bli definert som FACT-team i Norge, og det er mest hensiktsmessig å bruke 2017R hvis teamet oppfyller disse kjernekriteriene. Minst 9 av 10 punkter må oppfylles. Dersom teamet ikke oppfyller alle kriteriene, kan det likevel være aktuelt å bruke 2017R.
|
Kriterier |
Krav |
1 |
Antall måneder etter inntak av første bruker: |
minimum 12 måneder[1] |
2 |
Totalt antall brukere i teamet: |
150 eller færre |
3 |
Forholdet brukere/ansatte: |
25 eller færre per ansatt (merkantilt ansatte regnes ikke med) |
4 |
Ulike profesjoner/faggrupper som inngår i teamet: |
minst 4 profesjoner/faggrupper |
5 |
Prosentandel brukere som har møtt fire eller flere profesjoner/faggrupper fra teamet i løpet av de siste tolv månedene: |
50 % eller flere |
6 |
Antall tavlemøter per uke: |
minimum 3 |
7 |
Teamet oppskalerer og nedskalerer intensiviteten av behandlingen gjennom hele forløpet (brukere på tavla / ikke på tavla): |
ja |
8 |
Teamets visjoner og arbeidsmetoder har et tydelig fokus på recovery-baserte tjenester: |
ja |
9 |
Driften av teamet er basert på en forpliktende samarbeidsavtale mellom kommune/bydel og spesialisthelsetjenesten: |
egen særavtale for teamet foreligger |
10 |
Prosentandel ansikt-til-ansikt-kontakter (oppsøkende virksomhet) som skjer utenfor teamets lokaler: |
40 % eller mer |
[1] I Norge anbefaler vi å bruke FACT fidelityskala 2010 – norsk revisjon 2023 de første tre–fire årene før teamet går over til å bruke 2017R.