ADAD
ADAD (i tidligere versjoner kalt "EuroADAD") brukes for å kartlegge rusmiddelbruk og psykososiale forhold blant unge i aldersgruppen 12 til 20 år. For å bruke verktøyet må du delta på kurs og bli sertifisert.
Melde interesse for kurs
Er du interessert i kurs i ADAD, registrer interessen her.
Når du melder interesse så får du tilsendt informasjon om åpne kurs som publiseres. Kursene arrangeres kun fysisk.
Det blir ikke satt opp nye ADAD-kurs før håndboken til nyeste ADAD-versjon er klar. Det antas at det blir satt opp fysisk kurs et sted på vestlandet høsten 2024. Vi kommer tilbake med mer informasjon etter hvert.
Er du interessert i å bli kursholder i ADAD, registrer interessen her.
Kurs i Bergen 12.-13. november 2024
Det er igjen noen plasser på ADAD-kurs i Bergen i november.
Den tredje kursdagen informeres om på kurset.
For mer informasjon og eventuelt påmelding, ta kontakt på e-post idakru@hs-ung.no
Oppdatert 2023-intervju
De som allerede er sertifisert ADAD-bruker kan få oppdatert intervju og håndbok tilsendt. Ellers se lengre ned på siden for informasjon om hva som er oppdatert.
Registrer forespørsel om å få intervjuet og håndboken tilsendt her.
Formål og oppsett
ADAD er ungdomsversjonen av ASI, og anbefales for aldersgruppen 12 til 20 år.
Verktøyet kan brukes i forbindelse med utredning, behandlingsplanlegging og klinisk arbeid, og for evaluering og forskning.
Instrumentet er standardisert og semistrukturert, og har en flerdimensjonal tilnærming.
Tidsbruk kommer an på pasientens situasjon og tilnærmingen til intervjuer. Anslagsvis varighet er 1-2 timer.
ADAD finnes pr i dag kun som papirversjon (PDF). Ønsker du at ADAD skal bli tilgjengelig i for eksempel CheckWare, så ta direkte kontakt med de for å melde etterspørsel.
Det er pr i dag ikke avklart når den nyeste ADAD-versjonen publiseres. Les mer om den nye versjonen lengre ned på siden.
Sertifiserte brukere kan melde seg inn i facebookgruppe for ASI og ADAD.
Anbefaling i normerende produkt fra Helsedirektoratet
ADAD anbefales brukt i Nasjonal faglig retningslinje for behandling og rehabilitering av rusmiddelproblemer og avhengighet.
Hovedområder og strukturen i intervjuet
Hovedområder
- fysisk helse
- utdanning/arbeid/økonomi
- bruk av alkohol/medikamenter/illegale rusmidler
- familiehistorie/familie og sosiale relasjoner
- psykisk helse
- kriminalitet
Strukturen i hver dimensjon
- faktaspørsmål (som delvis kan etterprøves fra registre)
- pasient/klients subjektive opplevelse av problem
- pasient/klients vurdering av behov for hjelp
- intervjuers vurdering av behov for hjelp
- vurdering av tiltro
- tekstfelt
Mange av variablene er kontinuerlige – det vil si graden av problemer kan beskrives.
Tidsreferanser i ADAD
Inntaksintervjuet har gjennomgående «siste 30 dager» og «tidligere i livet» som tidsvinduer. Noen spørsmål er knyttet til «siste 6 måneder».
Oppfølgingsintervjuene måler endring i forhold til siste 30 dager før intervjutidspunkt. For noen spørsmål er siste 6 måneder bygget inn, og også det tidsintervallet som er valgt mellom intervjuene.
Endringsmål (innenfor hvert problemområde):
- Enkeltvariabler som er sensitive for endring
- Pasient/klients subjektive opplevelse av problem og vurdering av hjelpebehov (to skalaområder 0-4)
- Intervjuers vurdering av hjelpebehov (skala 0-9)
- Sammenfattende (sum) skår av problembelastning (skala 0-1)
Bakgrunn og historikk
Adolescent Assessment Dialogue (ADAD) anses som en ungdomsversjon av ASI. Instrumentet ble opprinnelig beskrevet i 1989 som The Adolescent Drug Abuse Diagnosis Instrument av Alfred S. Friedman og Arlene Utada, begge Philadelphia Psychitatric Center (USA). I 2001 utviklet Friedman og Utada (nå Terras) i samarbeid med David Öberg, (Sverige) en europeisk versjon: European Adolescent Assessment Dialogue (EuroADAD). Denne ble i 2003 oversatt i et samarbeid mellom SIRUS og Tyrili FoU og nødvendige oppdateringer er gjort med godkjennelse fra Terras/Öberg. Senere, i forbindelse med oppdateringer av intervjuet i 2023, kalles norsk versjon kun for ADAD.
ADAD er noe mindre beskrevet i forskningslitteraturen enn ASI.
Nyeste versjon av ADAD
Våren 2023 ble det gjennomført en faglig oppdatering av ADAD, ved Grethe Lauritzen og Heid Nøklby. Delnavnet "Euro" ble fjernet, da dette er en norsk oppdatering, uten samarbeid knyttet til oppdateringer, slik det var i tidligere europeisk nettverk.
Oppdateringer i denne versjonen
A.Identifikasjon/Administrasjon. Det er i kommentarfeltet presisert spørsmål om i hvilken situasjon intervjuet gjøres, og begrunnelse for kartleggingen.
B. Generell Informasjon. Et nytt spørsmål i B2 om alder for ankomst til Norge hvis annet fødeland er lagt inn. I B6 er delt omsorg også definert som å bo vekselvis mellom foreldre. Beholdt beskrivelse av to familiesettinger, men flyttet disse til tema Familie.
C. Fysisk helse er omarbeidet. I C9 er innledende tekst: «Nå kommer noen spørsmål om helseproblemer som unge mennesker kan ha». Deretter listes vanlige symptomer/problemer opp. Hudproblemer, diabetes, spiseproblemer og epilepsi er lagt til. De rusrelaterte spørsmålene om hepatitt og hiv/aids avslutter oversikten.
D. Skole/Utdanning/Arbeid. Spørsmål om skoleskift utover vanlige overganger er inkludert. Spørsmål om ADHD og ADD er plassert innenfor dette området og spørsmål om lærevansker og spesialundervisning er tatt inn. Det er også tema om mobbing. Både om man selv blir mobbet eller om man utsetter andre for mobbing.
E. Sosialt (Fritid og venner). I E3. er utgangspunktet «av de fem du er mest sammen med» fjernet. Men belastning som rus og kriminell aktivitet blant de man er sammen med er beholdt. E5. er organisert noe annerledes, og spørsmål om fritidsklubb og religiøse aktiviteter er inkludert. Nye spørsmål om former for data/internettspill er lagt til og også omfanget av spill aktivitet. I E8 om seksuell legning er lesbisk og ikke-binær legning lagt til.
F. Familie. Området innledes med beskrivelse av inntil to familier (uten gradering av viktig/viktigst). Begrepene morsfigur/farsfigur er tatt ut. Isteden benyttes ste/bonusmor og /ste/bonusfar. Spørsmål om dårlig råd/økonomiske problemer er inkludert. Familiene betegnes som familie 1 og familie 2.
G. Psykisk helse. G2. Innledende tekst er endret til en mer generalisert form. Det er ryddet noe i rekkefølgen av spørsmålene, og SCL-5 er lagt inn. Det er også spørsmål om ensomhet. Istedenfor bruk av alvorlig deprimert er svært nedstemt/trist valgt. Tilsvarende er alvorlig angst/anspenthet endret til svært engstelig /anspent.
I tillegg er gjenopplevd tidligere traumatiske hendelser også forklart med dramatiske hendelser. Spørsmål om å ha blitt utsatt for vold eller vært i situasjoner der andre har blitt hardt skadet/drept er lagt til.
Som i ASI er det valgt å tilføye intervjuers egen vurdering av den unges psykiske helse ved intervjutidspunktet.
H. Kriminalitet. Under H7 er smugling eller produksjon av narkotika lagt som et tillegg til salg av narkotika. Klientskåren for juridiske problemer og kriminalitetsproblemer er slått sammen til en kriminalitets skår.
I. Alkohol, Narkotika og Legemidler. Lagt inn et eget spørsmål for ecstacy og et for substitusjonsmedikamenter. Tobakkspørsmålet er delt mellom røyking og snusbruk. I I9. separeres det ikke nå mellom behandling for alkohol- og narkotika problemer, men det opprettholdes skille mellom behandlingstyper. Klient- og intervjuskårer viser også samlet til rusmiddelproblemer.
Rettigheter for norske versjoner
Nasjonal kompetansetjeneste ROP har rettighetene til norsk ADAD.
Det foreligger ingen psykometriske studier på norske oversettelser av (Euro)ADAD.
Opplæring i bruk av ADAD
Opplæringen foregår pt over tre kursdager (først to på rad, senere en til). Undervisningsformen veksler mellom forelesninger og standardiserte rollespill i mindre grupper. Mellom andre og tredje kursdag gjennomføres to prøveintervjuer som vurderes og godkjennes før kursbevis utstedes etter fullført undervisning.
Målgruppe for opplæringen er klinikere spesialisthelsetjenesten, ansatte i barnevern- og sosialtjeneste, samt øvrige relevante kommunale tjenester, og forskere som ønsker å bruke instrumentene.
Kursdeltakere må ha minimum en bachelorgrad innen helse- og sosialfag for å delta på kurs.
Pris (pr 29.01.24)
For deltagere fra arrangør (der fagmiljøer leier våre kursholdere for å holde kurs i egne lokaler) er prisen kr 4000,-.
For deltagere utenom arrangør er prisen kr 4500,-.
link Forskning og annen relevante publikasjoner
-
En systematisk kartlegging med og utprøving av EuroADAD i en sosialmedisinsk poliklinikk. Et nyttig verktøy? (2014)
-
The European Adolescent Assessment Dialogue (EuroADAD): a psychometric evaluation (2011)
-
Psychometric Studies of the Swedish Version of the Adolescent Drug Abuse Diagnosis (ADAD) Instrument (2011)
-
A method for diagnosing and planning the treatment of adolescent drug abusers (the Adolescent Drug Abuse Diagnosis [ADAD] instrument) (1989)