I FACT Ung-teamet i St.Hanshaugen i Oslo jobber de mye med personlighetsforstyrrelse, og både utreder og tilbyr psykoterapi og psykoedukasjon.
- Det er kjent at det å komme tidlig til diagnostisering har sammenheng med prognosen, sier Tuva Gjessing Borgheim, psykolog i FACT Ung St.Hanshaugen.
- Det er viktig å huske på at de fleste følelsesuttrykk og en rekke strategier kan være naturlige reaksjoner fra ungdommen. Hvis vi ser den samme reaksjonen på tvers av tid, sted og situasjon, hvor reaksjonene skaper psykisk strev og tap av funksjon, kan det være grunn til å tenke personlighetsforstyrrelse, sier hun.
En helt unik mulighet
Borgheim mener de har en helt unik mulighet i FACT Ung-teamet til å utrede ungdommene, siden de er inkludert i livene deres på flere arenaer.
- Vi følger ungdommene over tid, og får mulighet til å observere dem på ulike arenaer, som hjemme, på skolen, i arbeid og i samtaleterapi. Vi kjenner til relasjonene og får et bredt og helhetlig bilde av symptombilde og hvordan ungdommen fungerer, sier Borgheim.
Hun mener tidlig diagnose er viktig slik at ungdommen får den tilpassede behandlingen som de har behov av.
- Hvis ungdommene ikke får behandlingen og oppfølgingen de er i behov av, kan de utvikle alternative mestringsstrategier, som rus, selvskading eller å regulere tanker og følelser gjennom matinntak.
Les mer om rus og personlighetsforstyrrelser
Fordel med tverrfaglig team
FACT Ung-teamet i St.Hanshaugen består av en psykologspesialist, to psykologer, psykiater, teamleder, erfaringskonsulent, barnevernspedagog med spesialisering i familieterapi, samt en sekretær.
- Det tverrfaglige teamet gjør at vi kan være litt sikrere og teste ut hypoteser. Vi drøfter med hverandre og møter problematikken med ulikt faglig ståsted. Det er veldig fint å ha med barnevernspedagog og familieterapeut også, så får vi med familieperspektivet, sier Borgheim.
Hun understreker at de er heldige som har det helhetlige og overordnede blikket, siden det er noen diagnoser som ligner på hverandre.
- Vi er også veldig glade for at vi kan jobbe ambulant. Det er ikke alltid ungdommen ønsker å sitte på et kontor og prate. Vi kan gå en tur eller gå på kafé og kjøpe te eller kakao. Det er mye omsorg i det. Selve utredningen kan for eksempel foregå på skolen, så de slipper å miste unervisningstimer.
Les også: Personlighetsforstyrrelser i FACT
Har med ungdommen hele veien
Ungdommen er informert gjennom hele utredningen og kan også medvirke til behandlingen de mottar.
- Vi er veldig transparente gjennom utredningsprosessen og tilbyr psykoedukasjon både til ungdommen og familien. Når jeg har gitt tilbakemelding på konklusjon på utredning, kjenner de fleste seg igjen, sier Borgheim.
Noen gir uttrykk for at det er godt endelig å få en forklaring på hvorfor de strever i relasjoner, med mørke tanker eller i sitt følelsesliv.
- Det kan også være vanskelig. Det kan være stigma knyttet til en slik diagnose. Da er det viktig at vi kommuniserer håp og at vi ser at mange blir friske og at de fleste får det en god del bedre, sier Borgheim.
- Så er det viktig å huske på at utredning og diagnoser er ment som et verktøy som skal hjelpe oss til å forstå ungdommen og dem til å forstå seg selv. En diagnose er bare en liten del av bildet. Alle er unike med sine interesser, styrker og sine liv, sier hun videre.
Hjelper også med praktiske ting
Samarbeid med familie og skole er viktig, både under og etter utredning. Er ungdommene over 16 år, må de gi samtykke.
- Det er viktig at de som er rundt ungdommen forstår ungdommen. Vi kan gi veiledning til skole og hjem. Det gjør det lettere å stå i kriser, sier Borgheim.
FACT Ung-teamet hjelper også ungdommen med praktiske ting, som tilrettelegging på skole, jobb, bolig, økonomi og å dempe konflikt hjemme. Når disse tingene blir løst, blir ofte ungdommen mer tilgjengelig for samtaleterapi.
- Mange i vårt team blir mer stabile og får færre kriser. Skjer det noe, kan de komme til oss på timen i arbeidstiden, gjerne sammen med familien. Vi opplever at det er trygt både for ungdommene, familien og oss. Vi vet hva vi skal gjøre og hvordan vi skal gjøre det. Vi ser ofte de samme utfordringene og har erfaring med hvordan vi kan løse dette, sier psykologen.