Mangler ikke intensjoner og føringer
Faglig rådgiver ved NKROP og leder for Norsk psykiatrisk forening, Lars Lien, mener det må jobbes mer systematisk med samhandling nedover i systemet.
- Det finnes nok politiske retningslinjer og dokumenter som peker på viktigheten av god samhandling. Samhandlingsreformen har vært med oss fra 2012, og siden den gang har vi fått pakkeforløpene, helsefellesskapene og en rekke andre førende dokumenter. Like fullt får vi det ikke til. I praksis ender vi raskt med at den ene aktøren venter på den andre. Dette kan knyttes det til manglende rolleavklaring og felles forståelse av regelverk, sier Lien.
Han trekker frem et konkret eksempel for sin egen profesjonsgruppe, psykiaterne.
- Norsk psykiatrisk forening har akkurat sendt inn en henvendelse til Helsedirektoratet for å få klarhet i hvem som har ansvar for pasientenes somatiske helse, er det fastlegen eller behandlende psykiater?
- Det hadde vært til nytte for begge parter å få avklart hvem som har ansvaret slik at det ikke oppstår misforståelser som kan føre til ulemper for pasientens oppfølging og recovery.
Et annet eksempel er forløpskoordinatoren som ble innført med pakkeforløpene.
- Det er jo ingen som vet hvem denne koordinatoren er, sier Lien mildt oppgitt.
Les mer: IDDT - integrerte tjenester til personer med rus og psykiske lidelser
Tettere bånd mellom spesialist- og kommunehelsetjenesten
Pakkeforløpene skulle sikre bedre samhandling mellom spesialisthelsetjenesten og kommunene. Lien tror imidlertid ikke kommunene føler sterkt nok eierskap til pakkeforløpene, og at de ikke fungerer optimalt for fagfeltet psykisk helse og rus.
- Det må jobbes mer aktivt for å sikre interaksjon mellom spesialist- og kommunehelsetjenesten. Spesialisthelsetjenesten bør invitere inn kommunehelsetjenesten mens pasienten fortsatt er innlagt. I etterkant av endt opphold og utskrivelse bør så spesialisthelsetjenesten bistå kommunene i den videre oppfølgingen.
- Vi vet, av erfaring og forskning, at de mest sårbare fasene for personer med rus- og eller psykiske lidelser er overganger. Av den grunn hadde det vært spennende å sikre disse bedre.
Tettere oppfølging av pasienter med størst behov
Lien har tro på å bygge opp tjenestene rundt de pasientene som har størst behov for helse- og omsorgstjenester.
- Fra tidligere kartlegginger vet vi at rundt 15 % av pasientene bruker 85 % av budsjettene. Om vi kunne endret samhandlingen rundt disse 15 % hadde vi antakelig spart samfunnet for store kostnader i det lange løp, sier han.
Selv minnes Lien tilbake til et prosjekt han hadde ansvaret for mens han var leder ved Sanderud psykiatriske sykehus.
- Vi fikk insentivmidler, via fylkeskommunen, til å følge opp pasientene også etter endt utskrivelse. Det var svært vellykket, både for oss ved sykehuset og for kommunene. Sammen fikk vi til en mye bedre samhandling rundt pasienten. Det ga seg resultater i form av færre reinnleggelser og bedre livskvalitet. Samtidig var tiltaket mer kostnadseffektivitet, enn å bygge opp svært dyre sikkerhetsposter.
Samhandling krever ressurser
Lien mener det fra organisatorisk hold må settes av tid slik at det faktisk er mulig å samhandle og lære.
- Dersom vi skal få bedre tjenester må vi også bruke tid på å evaluere ute i praksisfeltet. Det må være rom til at ledere og medarbeidere kan sette seg ned å se på hva som kan gjøres annerledes når noe ikke fungerer, eller når det har oppstått en uønsket hendelse.
Det siste året har det vært viet mye oppmerksomhet til samarbeidet mellom helse og politi.
Hvilke tanker gjør du deg om samarbeid på tvers av disse sektorene?
- Jeg tenker det viktigste er at fagfeltene kjenner godt til hverandres plikter, rettigheter og muligheter. Flere rapporter og granskninger tyder på at denne kjennskapen er for dårlig, uttaler Lien.
Les også: Hva kan vi lære etter et drap begått i psykotisk tilstand?
Samtidig er det også her viktig at det finnes arenaer hvor aktørene kan møtes.
- Vi har mye å lære om hverandres fagfelt og praksiser. Vi kjenner best til vårt eget fagfelt. Det er klokt å utveksle perspektiver og erfaringer slik at tjenestene kan utfylle og støtte hverandre på best mulig måte, utdyper Lien.