Fra formidling til inkludering
NAV sitt mandat har de senere årene blitt endret fra jobbformidling til arbeidsinkludering. Ved NAV Gjøvik innebar det å bygge opp et eget jobbspesialistteam. Dette teamet har blant annet i oppdrag å levere en jobbspesialist til de lokale FACT-teamene.
FACT
FACT er fleksible og aktivt oppsøkende tverrfaglige team, som gir langvarig oppfølging og behandling til mennesker med alvorlig psykisk og/eller ruslidelse.
Karlsen ser positive effekter av å ha en dedikert jobbspesialist som samarbeider med FACT-teamene.
- Jobbspesialisten vi stiller med inn i FACT er dedikert til arbeidsinkludering. Øvrige NAV-tjenester, f.eks. inntektssikring, ivaretas av en egen NAV-veileder. Vi tror det er enklere for FACT-teamene å forholde seg til.
Les mer: Om ACT/FACT
Bruker mest tid ute
Hun forteller at jobbspesialisten fra NAV deltar i FACT-opplæringen, på lik linje med øvrige teammedlemmer, og at vedkommende i all hovedsak skal bruke tiden sin aktivt ute i feltet.

har tro på samarbeidet med FACT-teamene.
(Foto: Marte Goplen)
- Målet er at jobbspesialisten skal bruke ca. 65 % av tiden sin ute hos brukere og arbeidsgivere. Vedkommende skal utforske muligheter, innhente kunnskap om og fra arbeidsgivere, forhandle/megle, gi råd og veilede.
For å få mest mulig effektiv utnyttelse av jobbspesialisten, er arbeidet med å avdekke motivasjon og interesse for arbeid lagt til andre medlemmer i FACT-teamene.
- Jobbspesialisten skal i begrenset grad bruke tid på motivasjonssamtaler og avklaringsmøter. De avklaringene gjøres av den enkelte case manager (red.anm. hovedkontaktpersonen til brukeren i FACT-teamet).
Å rendyrke jobbspesialistrollen er gunstig for alle parter, mener Karlsen.
- Det bidrar til at FACT-teamet jobber mer i tråd med modellen (FACT håndboka) og at vedkommende som innehar rollen jevnlig får metodeveiledning. Samtidig får vi bedre kontroll med tjenesten som NAV yter inn i teamet.
Les også: FACT-team i rurale strøk - Slik jobber vi i Lofoten
Individuell tilrettelegging
Det er på langt nær alle som mottar tjenester fra FACT som vil være aktuelle for ordinært lønnet arbeid, men uttrykkes det et sterkt ønske om arbeid er de kvalifisert.
- Det har ingen betydning hvor stor stilling vedkommende ønsker seg. Forutsetning er interessen for arbeid, sier Karlsen.
Jobbspesialistene jobber aktivt for å finne gode løsninger for den enkelte arbeidssøker.
- Det er ikke nødvendigvis slik at denne målgruppen ønsker eller trenger en 100 % stilling. Det gir også jobbspesialisten en annen mulighet til å finne den rette jobben, sammen med arbeidsgiverne.
- På mange arbeidsplasser er det små og større arbeidsoppgaver som gjøres av denne “noen”. Ved å sette sammen disse småoppgavene kan det lett snekres sammen en stilling. Plutselig har man en stilling ingen visste fantes.
Tar utgangspunkt i den enkeltes ønsker
Karlsen påpeker viktigheten av at jobbspesialisten tar utgangspunkt i jobbsøkerens interesser og motivasjon.
- Jobbspesialisten tilpasser arbeidssøket til den enkeltes ønsker og ferdigheter. Det er viktig å vurdere hva som ligger bak motivasjonen til arbeid.
- Vi har erfart at sjansen for å lykkes er størst dersom arbeidssøkerens ønske er å oppleve tilhørighet og å få en meningsfull hverdag med mer innhold.
- Dersom motivasjonen for jobb kun er koplet til lønn, lykkes vi sjelden. Da vil ofte vedkommende søke seg videre til en annen jobb for tidlig, og risikere å falle ut igjen av arbeidslivet.
Les også: Sosialt frikort gir utsatte mennesker innspass i arbeidslivet
Synergier av samarbeidet mellom NAV og FACT
Medarbeiderne ved NAV Gjøvik er positivt overrasket over hvilke brukere som klarer å komme seg ut i jobb.
- Flere ganger har vi sett at personer, som vi har tenkt vil slite, har fått ordinært lønnet arbeid og klart å bli værende i jobben. Det har bidratt til en holdningsendring internt hos oss, sier Karlsen.
Hun er overbevist om at samarbeidet med FACT-teamene også har hatt positive ringvirkninger for andre brukere.
- I NAV har vi flere brukere med behov for koordinerte tjenester. Erfaringene fra samarbeidet med FACT-teamene kommer godt med og har gjort oss bedre i dialogen med disse menneskene. Samtidig merker vi at samarbeidet med FACT har avlastet kontaktsenteret og publikumsmottak for mange små henvendelser. Det gir oss bedre tid til å følge opp andre brukere.
Karlsen omtaler samarbeidet mellom NAV og FACT som svært meningsfullt og nyttig.
- Dette er et samarbeid vi ønsker å være med på å utvikle videre, avslutter hun.
Reidun O. Karlsen holdt foredraget NAVs erfaringer med FACT i
Gjøvikregionen under nettverkssamlingen for FACT-teamene i Innlandet 9. september.
Les også: - Slik jobber vi med IPS