Tøft å få kontroll på økonomien
Arman Vestad havnet i rusmiljøet som ung gutt. I dette miljøet fikk han økonomi til å kjøpe seg materielle ting, som han ellers ikke hadde hatt mulighet til å skaffe seg. Veien tilbake til en lovlydig økonomi ble tyngre enn veien for å bli rusfri.
- Som rusmisbruker har du et helt annet tankesett. Det er ikke nødvendig å planlegge så langt frem i tid. Alt handler om det som er her og nå.
- Selv planla jeg aldri måltider. Hvis noen hadde spurt meg om hva en matvare kostet, så hadde jeg kanskje klart å svare på hva du måtte betale for en Litago, forteller Vestad.
Mer veiledning og støtte
Etter år med rusbehandling og økonomisk uføre fikk Vestad innvilget gjeldsordning.
Gjeldsordningen innebærer normalt at en gjeldstynget person betaler ned så mye hen klarer i løpet av fem år, og så får resten av gjelden slettet. Dette er en mulighet man som hovedregel kun får én gang i livet.
Har du dårlig økonomiforståelse eller andre krevende livsutfordringer er det imidlertid ikke sikkert at du forstår eller makter å følge opp gjeldsordningen. Vestad mener det må mer ressurser inn.
- For meg er det en veldig svakhet at det ikke følger med noen obligatorisk oppfølging av årsakene til at du fikk gjeldsproblemer i utgangspunktet.
- Dagens gjeldsordningen er ikke god nok. Det bør legges til rette for bedre økonomisk veiledning og oppfølging av alle som får denne ordningen. Veiledere hos Nav bør kobles tettere på, sier Vestad.
Synspunktene til Vestad bifalles av Egil Rokhaug. Han er utdannet jurist og er ansatt i Barne- og familiedepartementet med fagansvar for gjeldsordningsloven og andre regelverk knyttet til gjeldsproblemer i private hushold.
- Namsmennene, som forvalter gjeldsordningen, er ikke tillagt noen sosialfaglig ressurs. Deres jobb er å lage et forslag for betalingsordninger. Den sosialfaglige oppfølgingen er det Nav som må stå for, understreker han.
Det er imidlertid tydelig at koblingen mellom Namsmennene og Nav har et forbedringspotensial. I rapporten Veien til gjeldsordning (2020) fremkommer det at de færreste skyldnere var klar over at det er mulig å be om gjeldsrådgiving hos Nav. Mange sliter dessuten med andre store livsutfordringer som hindrer dem i å lykkes med gjeldsordningen.
Les også: Dårlig økonomi gir økte helseutfordringer
Regelverket revideres
Utfordringene med dagens gjeldsordning er kjent og det jobbes med en revidering av gjeldsordningsloven og livsoppholdsforskriften. Formålet med endringen er ifølge departementet å bidra til en mer effektiv prosess, slik at skyldnere på en enklere og raskere måte skal kunne komme frem til en gjeldsordning, samt å legge til rette for en hensiktsmessig arbeidsdeling og et godt samarbeid mellom Nav-kontorene og namsmennene.
- Gjeldsordningen ble opprettet i 1993, som et av tiltakene for å håndtere de store økonomiske utfordringene i etterkant av det sterke boligprisfallet. Det var en ren økonomisk ordning som skulle romme “vanlige” folk. Gjennom årenes løp har målgruppen endret seg. Flere av de som nå tilbys ordningen har avhengighetsproblematikk og andre store livsutfordringer, sier Rokhaug.
Han forteller at det ikke foreligger forslag om å innarbeide sosialfaglig kompetanse i selve gjeldsordningen, men har tro på at et tettere og bedre samarbeid mellom etatene vil bedre tilbudet til skyldnerne.
- Gjeldsordningen skal fortsatt ligge hos namsmennene og disse skal fortsatt ha en spesialisert rolle for å håndtere det økonomiske. I tråd med de nye forslagene får imidlertid namsmennene et tydeligere ansvar for å henvise skyldnerne videre til Nav.
- Jeg tror at et tettere samarbeid med gjeldsrådgivere hos Nav vil bidra til å løse opp i sosiale problemer og føre til at den enkelte kommer seg gjennom gjeldsordningen, sier Rokhaug.
Les også: "Ikke møtt"-gebyret kan svekke pasientsikkerheten
Praksisnær veiledning
Vestad er positiv til forslaget om tettere samarbeid mellom namsmennene og Nav. Samtidig peker han på at det også bør være rom for økonomisk veiledning i behandlingsapparatet på rusfeltet.
- Mange kan ha lavt ferdighetsnivå når det kommer til personlig økonomi og vil ha stor nytte av veiledning på et praksisnært nivå.
- Økonomi handler ikke om 2 + 2 eller renters rente. Det handler om så mye mer. Du trenger ikke være økonom for å drive god økonomisk veiledning, du kan fint være sosionom. En vanlig økonom har for øvrig svært lite kunnskap om økonomiforståelsen i denne målgruppen. Jeg tror det er mer nyttig med bistand fra aktører som kjenner til målgruppens utfordringer.
Undersøk kunnskapsnivået
Ønsker du å gi hjelp som betyr noe, er det nødvendig å jobbe utfra kunnskapsnivået klienten er på i dag, påpeker Vestad.
- Det er viktig å ta utgangspunkt i hva den enkelte kan om økonomi. Ikke ta utgangspunkt i ditt eget liv og din egen økonomiforståelse. Undersøk hvor mye klienten din kan om personlig økonomistyring. Personer med bakgrunn i rusmiljøet har levd et totalt annerledes liv og trenger hjelp til å lære basisferdigheter som andre tar for gitt.
Betaling av regninger i nettbanken, planlegging og innkjøp av mat og kjøp av utstyr til hjemmet er eksempler på oppgaver som ikke nødvendigvis er like naturlig og enkelt for denne målgruppen å forholde seg til.
- Mange har lavt ferdighetsnivå og må lære grunnleggende økonomiske ferdigheter. Vi snakker ikke om avansert økonomiforståelse, men praksisnær økonomisk kunnskap som bidrar til at den enkelte får kontroll over sin egen økonomi, sier Vestad.
Han oppfordrer fagfolk til å lære seg å snakke om penger og kommer med noen forslag til spørsmål du som hjelper kan ta utgangspunkt for å bringe temaet på banen.
Spørsmål om økonomi
- Hva har du lært om penger?
- Når fikk du først økonomiske utfordringer?
- Hva tenker du er viktig å kunne om penger for å kunne klare deg selv?
- Hva har du lyst til å lære?
Rådgir andre
For Vestad ble den ervervede kompetansen om personlig økonomistyring til en ny yrkeskarriere. Først som gjeldsrådgiver og prosjektleder for personlig økonomi i NAV og nå sist som grunnlegger og daglig leder av selskapet Finansiell helse.
Sammen med bedrifter og banker jobber han i dag for å forebygge og avhjelpe økonomiske problemer blant norske arbeidstakere og kunder.
Her kan du lese mer om Finansiell Helse