Tjenesten fungerer godt
Mange opplever tiden vi er inne i som svært krevende. Bildet er imidlertid ikke helsvart for personer som lider av rus og/eller psykisk lidelse (ROP-lidelse). Ansatte holder tett kontakt med ROP-brukere i den spesielle tiden vi er inne i, forteller avdelingsleder Anita Østheim i Hamar kommune. Hun rapporterer om en hverdag som går overraskende bra, tross alle smitteverntiltak og endringer i den ordinære driften.
- Jeg er overrasket over hvor godt tjenesten vår nå fungerer. Faktisk er det slik at en del brukere får tettere oppfølging nå enn tidligere fordi vi har mer telefonisk og digital kontakt med dem. Vi rekker å følge opp flere brukere når vi ikke møter alle fysisk. I tillegg er vi i kontakt med dem på litt andre tidspunkt i løpet av døgnet enn hva vi vanligvis pleier å være, sier Østheim.
Mange klarer seg fint
Tjeneste Psykisk helse og rus i Hamar følger opp rundt 600 brukere og har tilsammen ca. 160 medarbeidere. De fleste av disse medarbeiderne har nå hjemmekontor. Det at flere har små barn resulterer i at jobben forskyves til ettermiddager og kveldstid, og at noen brukere nå får tilbud om å bli kontaktet utenfor ordinær arbeidstid.

Avdelingsleder Psykisk helse og rus,
Anita Østheim (foto: privat).
- Vi får positive tilbakemeldinger på oppfølgingen vi har. Mange av brukerne er godt fornøyd. Vi har fortsatt fysiske møter med de brukerne som ønsker det. De treffer vi ute på gåtur hvor vi kan holde god avstand. Mange er imidlertid fornøyd med kun telefonisk kontakt og melder om at de klarer seg bra. Noen melder også ifra om at de verken ønsker eller trenger kontakt med oss akkurat nå. De klarer seg fint med det nettverket de har, sier Østheim.
Hun forteller videre om brukere som føler seg mindre annerledes i disse tider. Alle er i samme båt. Uavhengig av om du i utgangspunktet slet med rus og/eller psykiske lidelser så er viruset like gjeldende for alle. Pandemien angår alle folk.
Nyttige erfaringer
Østheim tror denne krisen kan gi oss mange nyttige erfaringer som vi kan bruke i tiden etter pandemien. Spesielt interessert er hun i hvordan deres egne erfaringer med andre former for oppfølging kan nyttegjøres.
- Kanskje skal vi legge om deler av driften vår og vurdere andre former for oppfølging. De erfaringene vi har gjort oss så langt er i hvert fall veldig gode, sier hun.
Følger med på utviklingen
Er dere bekymret for ukene som kommer?
- Enn så lenge ser alt til å være under kontroll. Vi gjennomgår samtlige brukerporteføljer hver dag, og forhører oss om helsetilstanden til den enkelte. Enn så lenge har vi ikke fått rapportert noen tilfeller av smitte blant våre brukere. Det er klart det kan bli utfordrende dersom vi får mange smittetilfeller, men enn så lenge er det svært rolig.
Østheim krysser fingrene for at det holder seg rolig. Inntil videre fortsetter hun og medarbeiderne hennes å følge opp brukerne, både digitalt og på mer tradisjonelt vis.