Dette innebærer at når pasienter, brukere og pårørende vet hvilke tilbud hjelpeapparatet skal ha og hvilken type oppfølging og behandling de skal gi eller tilby, kan det øke sannsynligheten for at systemer, tilbud og atferd lettere endres i tråd med føringer i en retningslinje.
Innenfor ulike implementeringsmiljøer verden over blir derfor såkalte: Public and Patient Involvement Programs (PPIP), viet en stadig større oppmerksomhet. Å synliggjøre- og involvere den spisskompetansen pasienter, brukere og pårørende sitter inne med gjennom sine egne personlige erfaringer, blir ansett som svært viktig i prosesser med å utarbeide- og implementere retningslinjer og veiledere.
Gjennom et prosjekt knyttet til implementering av retningslinjen: IS-1948 (ROP-retningslinjen), har kompetansesenter rus- region øst (KoRus-Øst) og Nasjonal kompetansetjeneste ROP samarbeid med en rekke nasjonale brukerorganisasjoner utviklet forskjellige pasientmedierte implementeringsprodukter.