Over 50 brukere er intervjuet om deres erfaringer knyttet til behandling innen psykisk helse og rus. Resultatene viser at det gjenstår mye arbeid før målsettingene for pakkeforløpet er innfridd.
Mangelfull informasjon
Få av deltakerne i brukerstudien rapporterer om at de har fått informasjon om pakkeforløp da de startet opp i behandling. 25 av de 56 intervjuede brukerne forteller at de er ukjent med at de er i et pakkeforløp.
Kun et fåtall av brukerne som er intervjuet i evalueringen rapporterer om at de har fått informasjon om ulike behandlingsmetoder og tiltak, eller alternative tilbud utenfor institusjonen.
Videre er det svært liten andel av brukerne som har erfaring med at helsetjenesten benytter feedbackverktøy. Og av de som har erfaring med feedbackverktøy uttrykker enkelte frykt for å miste behandlingstilbud dersom man kommer med kritikk.

evalueringsrapporten benyttes til å bedre
gjennomføringen av pakkeforløp psykisk helse og rus.
(foto: Frøy Lode Wiig/NKROP)
- Pasientens helsetjeneste var en viktig grunn til innføring av pakkeforløp psykisk helse og rus. Behandling og oppfølging skulle ta utgangspunkt i brukernes ressurser. Betydningen av å involvere brukere for et godt og varig behandlingsresultat er kjent.
- Involvering betyr god dialog rundt sentrale problemstillinger. Evalueringen viser dessverre at helsetjenesten fortsatt har et stykke å gå, sier Bjørn Stensrud, leder ved Nasjonal kompetansetjeneste for samtidig rusmisbruk og psykisk lidelse (NKROP).
Samarbeid og koordinering
Pakkeforløpet er ment å gjør tjenestene mer sammenhengende og bedre koordinert.
Pasienten og de pårørende skal oppleve at tjenestene er godt koordinert på tvers av spesialist- og kommunehelsetjenesten, og pasientens ønsker og behov skal vektlegges for å sikre brukermedvirkning.
Pårørende som er intervjuet i evalueringen melder imidlertid om at det ofte er de selv som må ta initiativ for å få til samarbeid og involvering mellom ulike instanser og tjenester.
Mange rapporterer om at dette arbeidet oppleves vanskelig og komplisert, og kun et fåtall har hørt om funksjonen forløpskoordinator.
Forløpskoordinator har en sentral rolle i å koordinere gjennomføringen av pakkeforløpet og er ment som en kontaktperson for bedre informasjon til brukere og deres pårørende.
Savner helhetlig behandling
Flere av de pårørende er bekymret over at deres respektive ikke tilbys god behandling på et sted i helsetjenestene.
De beskriver situasjoner hvor pasientene sendes mellom psykisk helsevern (PHV) og tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB). Med begrunnelse i at de vurderes som å ha for store rusproblemer for å få behandling i PHV eller for store psykiske utfordringer for å få behandling i TSB.
- Samtidighet av rus- og psykiske lidelser er vanlig. Kunnskapsstatus i dag er en anbefaling om integrert behandling hvor samme behandler/-team følger opp både den psykiske lidelsen og ruslidelsen. Det gir bedre resultat enn parallelle eller sekvensielle tilnærminger.
- Det arbeides nå med en egen «ROP-modul» som skal styrke pakkeforløpene på dette viktige tema, fortsetter Stensrud
Gode intensjoner
Både pasientene og de pårørende som er intervjuet i evalueringen er positive til målsettingene for pakkeforløpet når de har fått disse presentert underveis i intervjuene.
De fleste gir uttrykk for at pakkeforløpet vil sikre dem bedre rettigheter og medvirkning i egen behandling. Samtidig uttrykker enkelte bekymring rundt tidsfrister og frykt for at de ikke vil bli friske innenfor skisserte tidsrammer.
- En del av kritikken mot innføringen av pakkeforløp var frykt for at definerte forløpstider skulle praktiseres på en måte som gjorde at mennesker med komplekse og sammensatte lidelser ikke fikk nødvendig tid i behandling.
- Pakkeforløpene bidrar til å styrke brukerens rettssikkerhet ved å synliggjøre forventninger både bruker og pårørende kan ha til kontakten med helsetjenesten. Så må helsetjenesten sørge for individuelle tilpasninger. Forløpstider er et virkemiddel, og ikke et mål i seg selv, avslutter Stensrud.
Les evalueringsrapporten: Pakkeforløp for psykisk helse og rus - brukere, pårørende og fagfolks erfaringer
Om pakkeforløp psykisk helse og rus
Pakkeforløp psykisk helse og rus ble innført i januar 2019.
Bakgrunnen for innføringen av pakkeforløpet var den uønskede variasjonen helsemyndighetene hadde registrert knyttet til ventetid, utredning, behandling og oppfølging. Samt brukernes opplevelse av manglende involvering og innflytelse i egen behandling.
Pakkeforløpet ble innført med sikte på å bidra til:
- Økt brukermedvirkning og brukertilfredshet
- Sammenhengende og koordinerte pasientforløp
- Unngå faglig ubegrunnet ventetid for utredning, behandling og oppfølging
- Mer likeverdige tilbud til pasienter og pårørende uavhengig av hvor i landet de bor
- Bedre ivaretakelse av somatisk helse og gode levevaner
Evalueringsarbeidet
SINTEF har på oppdrag fra Helsedirektoratet fått ansvaret for å evaluere implementeringen av pakkeforløp psykisk helse og rus.
I fjor kom de med den første evalueringsrapporten som var viet fagfolkene sine erfaringer knyttet til pakkeforløpet.
Les: Store startvansker for pakkeforløp for psykisk helse og rus
Denne andre evalueringsrapporten ser på brukerne og pårørende sine opplevelser og erfaringer med behandlingstilbudet, og gir en oppfølging av fagfolkene sine oppfatninger om pakkeforløpet ett år etter forrige undersøkelse.
Kompetansesenter for brukererfaring og tjenesteutvikling (KBT) har gjennomført “Bruker spør bruker-undersøkelsen” som inneholder 39 intervjuer med 61 deltakere.
KBT har sammen med FoU-seksjonen ved St. Olavs hospital gjennomført intervjuer med 13 pårørende. SINTEF har gjennomført 15 oppfølgingsintervjuer blant behandlere, seksjonsledere og forløpskoordinatorer.