Høsten 2014 fikk Nasjonal kompetansetjeneste for samtidig rusmisbruk og psykisk lidelse (NKROP) i oppdrag fra Nasjonalt senter for erfaringskompetanse innen psykisk helse (Erfaringskompetanse.no) å undersøke hva slags opplæring og veiledning erfaringskonsulenter ansatt i psykisk helse-feltet har behov for. Noe av hensikten med undersøkelsen var å peke på hvilke områder som eventuelt kan inngå i en egen utdanning rettet mot erfaringskonsulenter i psykisk helsearbeid.
«Erfaringskonsulent» (eller medarbeidere med brukererfaring eller likemenn) er en relativt ny rolle i norsk helsevesen. Den første erfaringskonsulenten ble ansatt ved Sørlandet sykehus i 2006. Det fins ingen komplett oversikt over hvor mange som jobber som erfaringskonsulenter i dag, men det anslås rundt 70 personer. 49 erfaringskonsulenter deltok i undersøkelsen.
Les rapporten: Opplærings- og veiledningsbehov hos erfaringskonsulenter
Hva slags opplæring trengs?
Over 60 prosent ønsker opplæring innen endrings- og påvirkningsarbeid og recovery og mestringsstrategier for å kunne gjøre en bedre jobb i nåværende stilling.
Bare 25 prosent ønsker opplæring innen sykdomsforståelse og tradisjonelle behandlingsmodeller.
– Mange erfaringskonsulentens oppfatter det som sin rolle å endre tjenestene på brukernes premisser og sikre recoveryperspektivet. Da er det naturlig at de føler behov for opplæring og veiledning i endringsarbeid, sier Sigrun Odden, en av forskerne bak rapporten.
Få er fast ansatt
Kun 43 prosent av erfaringskonsulentene som deltok i undersøkelsen var fast ansatt, flere i små stillingsbrøker.
– Å endre tjenestene er en vanskelig jobb. Det er sterke tradisjoner som utfordres. Hvis man i tillegg kun har en 20 prosent stilling, er mulighetene begrenset, påpeker Odden.
Les også: Recovery som personlig og sosial prosess
Hvilken kunnskap er viktig?
Respondentene ble spurt om hvilke områder som er viktige i rollen som erfaringskonsulent. 88 prosent svarte kunnskap om hvordan bruke egenerfaring. Over 80 prosent mente det var viktig å ha kunnskap om brukermedvirkning, endringsarbeid og brukerrettigheter.
Undersøkelsen ga ingen klare svar når det gjaldt erfaringskonsulentenes holdning til en felles opplæring/utdanning. En tredel svarte «ja» på spørsmålet om alle erfaringskonsulenter bør ha en felles opplæring, en tredel svarte «nei», mens en tredel svarte «vet ikke». Det mest foretrukne er en utdanning bestående av moduler innen viktige tema. En obligatorisk utdanning som inngår i høgskolesystemet ønskes i liten grad.
– Flertallet ønsker felles samlinger hvor de kan utveksle erfaringer og få støtte fra kollegaer. Dette betyr mye for mange, understreker Morten Brodahl, erfaringskonsulent i Kompetansetjenesten ROP og medforsker i undersøkelsen.
Sprikende oppgaver, uklar rolle
Forskerne har kartlagt hva slags arbeidsoppgaver erfaringskonsulentene har. Her nevnes en lang rekke oppgaver, som direkte brukerkontakt, undervisning og foredrag, samarbeid med brukerorganisasjoner og representasjon i råd og utvalg.
– Resultatene viser at rollen som erfaringskonsulent er svært mangfoldig. De jobber med mye forskjellige, de har ikke standardiserte arbeidsoppgaver, understreker Sigrun Odden.
Den uklare rollen og de sprikende arbeidsoppgavene, er en utfordring, mener forskningsleder Anne Landheim ved Kompetansetjenesten ROP.
Politisk ønske
Det er et uttalt politisk ønske om å ansette medarbeidere med brukererfaring, likemenn eller erfaringskonsulenter. I Helsedirektoratets veileder Sammen om mestring heter det blant annet at «brukerinnflytelse er en grunnleggende verdi og en rettesnor for veilederen.» Videre at «tilsetting av medarbeidere med brukererfaring styrker brukerperspektivet i tjenestene». Men hva slags arbeidsoppgaver medarbeidere med brukererfaring skal ha, konkretiseres ikke.
– Vi må først vite hva rollen «erfaringskonsulent» skal være. Stillingen bør konkretiseres og arbeidsoppgavene tydeliggjøres før man eventuelt etablerer en utdanning for erfaringskonsulenter, sier forskningsleder Landheim.
Trengs mer forskning
Det trengs også mer forskning på feltet, mener forskningslederen. En Cochrane-oversikt viser at brukermedvirkning har liten effekt på resultater og kvaliteten på tjenestene. Men studiene som inngår i oversikten har lav til moderat kvalitet.
– Når erfaringskonsulentenes rolle blir tydelig definert, kan det bli enklere å måle effekten av arbeidet, avslutter Landheim.