Høsten 2018 fikk lokalpolitiker Torbjørn Espelien (FrP) i Bærum kommune et brev fra Tina, en ung kvinne med rusproblemer. Tina var redd for at turgruppen hun nylig hadde blitt med i, «Lyset i hverdagen», skulle bli nedlagt. I løpet av sommeren hadde endelig Tina, og flere andre unge bæringer med årelangt rusmisbruk, fått et tilbud som ga mening, samhold og livsglede. Men nå var det ikke lenger penger til drift. Kunne Espelien, som er leder av hovedutvalget for bistand og omsorg i kommunen, hjelpe?
Det kunne han, skulle det vise seg.
− Jeg ble med gjengen på tur, og hørte fra deltakerne hvor mye «Lyset i hverdagen» betydde for dem. Dette er en gruppe unge mennesker som vi lenge har slitt med å kunne gi et godt tilbud, forteller Espelien.
Les også: Gir lys i hverdagen
Ingen tidsbegrensning
Nå har Bærum kommune bevilget to millioner kroner i året til videre drift av «Lyset i hverdagen». Det er et aktivitetstilbud rettet mot mennesker mellom 18 og 35 år med langvarige rusproblemer. Prosjektet har i utgangspunktet ingen sluttdato. Det skiller «Lyset i hverdagen» fra mange andre prosjekter i russektoren, hvor tidsavgrensning er regelen snarere enn unntaket.
− Som alle andre kommunale tilbud skal «Lyset i hverdagen» evalueres etter et par år, men vi vet at det ikke er en slutt på behovet for å hjelpe denne brukergruppen. Vi ønsker et forutsigbart, langvarig og godt tilbud, understreker Espelien.
Etablerer egen stiftelse
«Lyset i hverdagen» er et samarbeid mellom kommune, NAV og privat virksomhet, og skal etableres som en egen stiftelse. Å etablere en stiftelse gjør det blant annet enklere for private bedrifter å bidra økonomisk. Det blir også lettere å dekke noen av utgiftene som dukker opp. Som turutstyr, for eksempel.
«Lyset i hverdagen» er et aktivitetstilbud, og turer og utflukter står sentralt. Men mange av deltakerne lever på livsoppholdssatser, og har ikke økonomisk mulighet til å kjøpe sko, klær og utstyr som trengs for å gå på tur sommer og vinter. Da kan stiftelsen hjelpe til.
«Lyset i hverdagen» har plass til 14 deltakere, og får altså to millioner kommunale kroner i året. Det har ikke bare vært populært innad i kommunen.
− Kunne jeg ha gjort ting om igjen, ville jeg ha snakket mer med tjenestelederne før det politiske vedtaket ble gjort. De færreste liker å få vedtak tredd nedover hodet, og vi kunne med fordel involvert tjenesten mer før beslutningen ble tatt, innrømmer Espelien.
På brukernes premisser
Noe av kritikken skyldes det evige spørsmålet hvorfor én brukergruppe tilgodeses, men ikke andre. Men prosjektet representerer også innovasjon og en ny måte å jobbe på, og det kan være utfordrende, mener Kristin Nilsen, kommunaldirektør for velferd.
− «Lyset i hverdagen» er initiert av brukerne. Det er de som har fortalt oss hva de trenger, og hvordan de ønsker å utvikle tilbudet. Vi tror at vi må bort fra at kommunen innretter tjenestene slik vi tenker er fint. Vi må heller lage tiltak basert på definerte behov og hva innbyggerne selv mener er rett tilbud for dem, fremholder Nilsen.
Hun er også opptatt av at kommunen i større grad må måle effekten av det de gjør.
Bærum er en av landets største kommuner med over 125 000 innbyggere. Nilsen innrømmer lett at det kan være vanskelig å orientere seg i mylderet av tjenester og tilbud. Nettopp derfor ønsker kommunen å teste ut nye former for organisering og samarbeid, slik «Lyset i hverdagen» er et eksempel på.