Tidligere har det vært både tidkrevende og vanskelig å finne oversikt over en persons inkasso og gjeld. Man må kontakte hver enkelt tjeneste. Noen steder må man logge seg inn med BankID, andre steder må man ringe, og kanskje vente på svar som blir sendt til Digipost.
Hallgeir Kvadsheim er faglig ansvarlig i Inkassoregisteret og programleder i Luksusfellen. Han forteller at de brukte mye tid i Luksusfellen på å hente ut informasjon om inkasso og gjeld. Nav kan for eksempel bruke opptil syv uker på å hente ut slik informasjon.
- Mange synes det er vanskelig å ta tak i økonomiske problemer. Når de endelig gjør noe for å få oversikt, er det viktig at det ikke tar så lang tid, sier han.
Gjør det lettere for vergen
Inkassoregisteret er en todelt løsning. Den ene delen er en gratis, privat tjeneste for alle som ønsker oversikt over inkasso og gjeld. Der kan man logge inn med BankID og gi registeret fullmakt til å sjekke alle landets inkassotjenester.
- Vi har også en vergeløsning der alle verger kan abonnere på tjenesten til en lav pris. Mange mennesker med rus- og psykiske problemer har ikke BankID. Det er en enorm hodepine for mange verger. Derfor har vi laget en løsning der vi kan identifisere vergens fullmakt og sjekke den opp mot Statsforvalteren, sier Kvadsheim.
Les også: Vil bygge bro mellom økonomi og helse
Brukes av Nav
Tjenesten brukes i dag av de fleste gjeldsrådgivere i Nav som jobber med mennesker med rus- og psykiske lidelser. Nå ønsker de også å nå ut til andre som jobber med denne gruppen, som Røde Kors og Blå Kors.
- Nav klarer ikke å fange opp alle, spesielt ikke dem som sliter aller mest. Derfor ønsker vi å gå bredere ut, sier Kvadsheim.
Les også: Rus og gjeld - behov for bedre veiledning
Integrert med tjenesten
Mange inkassoselskaper er integrert med tjenesten, og svaret kommer på sekunder. Noen behandler forespørselen manuelt. Da kan det ta opptil to dager å få svar. Tjenesten henter også ut gjeld som forbrukslån og kredittkortgjeld.
- Statlig gjeld er ikke med i løsningen, det må man fortsatt sjekke separat. Vi synes det er synd at staten skal være den tregeste i klassen, sier Kvadsheim.
Viktig å snakke om økonomi
Kvadsheim mener det er viktig at helsepersonell må være klar over at økonomi ofte er elefanten i rommet.
- Det er viktig at de som jobber med mennesker med rusproblemer og/eller psykiske lidelser, snakker om økonomi med pasienten. Og så er det svært viktig at rådgiverne hos Nav er godt skodde for å tilby god rådgivning til dem som sliter ekstra, sier han.
Les også: Betalingsvansker er dødelig