FACT står for Flexible Assertive Community Treatment. Modellen ble opprinnelig etablert i Nederland og ble adoptert til Norge i 2013. I løpet av de siste 10 årene er det etablert nærmere 75 FACT-team i Norge.
Norske FACT-team har tatt utgangspunkt i en oversatt versjon av den nederlandske FACT-håndboka. Den gir veiledning om hvordan tjenestene skal utformes og utøves.
- Den opprinnelige FACT-håndboka er skrevet ut fra en nederlandsk kontekst, på en bestilling fra Nasjonal kompetansetjeneste for samtidig rusmisbruk og psykisk lidelse (NKROP). Vi har derfor sett behov for å tilpasse modellbeskrivelsen, både med tanke på særtrekkene i en norsk kontekst og på bakgrunn av at vi har hatt FACT-team i Norge i 10 år, forteller faglig rådgiver ved NKROP, Thomas Kulbrandstad.
Hva er nytt i den nye modellbeskrivelsen?
Last ned: Modellbeskrivelsen for FACT, norsk versjon 2023
- Vi har tatt vare på kjerneprisnippene i FACT-modellen, men den nye beskrivelsen er supplert med norske tilpasninger. Vi har forsøkt å beskrive målgruppen tydeligere for å understreke bredden i brukergruppen FACT-teamene er tiltenkt å jobbe med. Målgruppebeskrivelsen inkluderer også personer med mistanke om alvorlig psykisk lidelse, samtidig som den forutsetter at den enkeltes funksjonsnivå er helt sentralt for vurderingen av alvorlighet.
- Videre har vi skrevet mer om de ulike rollene i teamet og hvilke ansvarsområder de respektive rollene skal ha, sier Kulbrandstad.
Geografi og befolkningstetthet varierer sterkt fra Nederland til Norge. I Nederland har normen vært 200 brukere per team.
- Måltallet i Norge er annerledes enn i Nederland. Vi har riktignok team i de store byene som har et større antall brukere. Samtidig vil graden av fleksibilitet avhenge av mengden brukere som skal følges opp. Derfor er måltallet i Norge justert ned til 100 brukere per team, forklarer Kulbrandstad.
Gaute Strand er faglig rådgiver ved Nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid (NAPHA) og har jobbet tett på norske FACT-team i mange år. Han mener modellen er sentral og viktig for å lykkes med oppsøkende og integrerte tjenester.
- Modellen gir viktig kunnskap og et tydelig rammeverk for hvordan tjenestene skal ytes. Det er viktig at alle medarbeidere blir godt kjent med kjernekomponentene i modellen, samtidig skal det være rom for lokal tilpasning. Det er kun slik denne typen samhandlingsmodeller kan bli bærekraftig, kommenterer Strand.
Kulbrandstad trekker frem at den nye modellbeskrivelsen henger tettere sammen med FACT-fidelityskala 2010. Dette er skalaen som teamene skal benytte, de første 3 – 4 årene, for å vurdere hvorvidt de jobber i tråd med modellen.
- Hele den nye modellbeskrivelsen er skrevet ut fra 2010-skalaen. Modellbeskrivelsen henviser fortløpende til punkter i fidelityskalaen. Disse dokumentene utfyller hverandre godt. Derfor er fidelityskalaen lagt inn som et vedlegg i den nye modellbeskrivelsen, opplyser Kulbrandstad.
Avhengig av tett samarbeid mellom tjenestenivåene
Et annet særtrekk som har fått mer plass i den nye modellbeskrivelsen er samhandlingen mellom kommune- og spesialisthelsetjenesten.
- Teamene i Norge er hovedsakelig etablert på bakgrunn av et forpliktende samarbeid mellom første- og andrelinjetjenesten. Det er derfor viktig å belyse dette i den norske versjonen, sier Kulbrandstad.
Dette støttes av Amund Aakerholt. Han var med å oversatte FACT-håndboka i 2012 og har ført den nye modellbeskrivelsen i pennen, sammen med en arbeidsgruppe bestående av medarbeidere fra NKROP og NAPHA.
- Det er viktig at spesialisthelsetjenesten bidrar i FACT og inngår som en del av teamet. FACT kan lett bli kommunale oppfølgingsteam dersom spesialisthelsetjenesten nedprioriterer disse.
- Det er ikke noe galt med oppfølgingsteam, men poenget med modellen er at de dårligste pasientene trenger oppfølging og behandling hvor alle relevante faggrupper arbeider sammen i et team med hovedansvar for alle nødvendige tiltak. Det må til for at FACT skal lykkes i Norge, kommenterer Aakerholt.
Veien videre
Aakerholt har fulgt implementeringen av FACT-team i Norge tett, og har tro på at dette fortsatt er en modell for framtiden.
- Jeg tenker det er bra at FACT synes å ha slått rot i Norge. Forutsatt at en arbeider etter modellen og intensjonene i den, har vi en mulighet for å gi et godt tilbud til pasienter/brukere som ofte faller mellom mange stoler og som tjenestetilbudene ikke alltid er rigget for.
Det samme mener Gaute Strand i NAPHA.
- FACT er en innovativ samhandlingsmodell i norsk kontekst og handler om å bruke kunnskap og ressurser på en smartere måte.
- Brukerne, pårørende og fagfolk ser behovet og ønsker denne typen behandlingsteam velkommen. Med de utfordringene vi står overfor i helsesektoren i tiden framover vil vi virkelig trenge samhandlingstenkningen som vi finner i FACT-modellen, kommenterer Strand.
For å støtte opp om arbeidet jobbes det med flere produkter for norske FACT-team.
- I NAPHA er vi godt i gang med en revidering av Etableringshåndboka for ACT og FACT-team. Den vil få tittelen «Etablerings- og driftshåndbok for FACT-team», sier Strand.
- I tillegg har vi snart klar en norsk oversatt- og tilpasset versjon av fidelityskalaen som man bruker i Nederland i dag, Fleksibel ACT- Arbeidsbok – FACT fidelityskala 2017R. Oversettelsen er nå til godkjenning hos det nederlandske sertifiseringssenteret CCAF, opplyser Kulbrandstad i NKROP.
Om de nye produktene
Den sistnevnte skalaen, 2017R, vil i Norge være mest aktuell i utviklingsarbeidet til FACT-team som har jobbet etter modellen en stund. En modell for veletablerte team, som har modellen «godt under huden».
Mer informasjon om 2017R-skalaen publiseres på rop.no så snart den er klar for lansering.
Her finner du Modellbeskrivelsen for FACT-team, norsk versjon 2023
Modellbeskrivelsen kan lastes ned og skrives ut av den enkelte. Det er også mulig å bestille fysiske eksemplarer av modellbeskrivelsen og skalaene.
FACT Fidelityskala 2010 ligger som vedlegg i den nye modellbeskrivelsen. I tillegg kan den lastes ned som et selvstendig dokument. Det planlegges også for trykking av dette produktet.