I fjor fikk Nasjonal kompetansetjeneste ROP og NAPHA i oppdrag å utarbeide et opplæringsprogram for ansatte i ACT/FACT-team. I midten av april ble femte og siste samling i programmet 2015/2016 arrangert.
– Erfaringene med årets kursrekke er at det er stort behov for opplæring. Vi ser at de ulike ACT/FACT-teamene driver svært forskjellig, sier Kari Nysveen, kursansvarlig i Kompetansetjenesten ROP.
Les også: Store forskjeller mellom ACT/FACT-team
Ulike målgrupper
Blant forskjellene mellom teamene er ulik forankring og organisering. Men også målgruppen varierer fra team til team. Noen team inkluderer brukere med personlighetsforstyrrelser, for eksempel, andre gjør det ikke.
– Vi ser at FACT-team ikke er bare én ting. På mange måter er ACT-modellen enklere å forholde seg til – der er rammene mer definert, mener Nysveen.
Hun understreker betydningen av å følge modellen, som er blitt evaluert av forskere og som kan vise til gode resultater.
– Teamene følger ACT/FACT-modellene i større og mindre grad. Vi mener at å være trofast mot modellen i størst mulig grad vil gi de beste resultatene, sier Nysveen.
Les også: Antall døgnopphold halvert med ACT-team
Økt modellforståelse
Nettopp fordi årets kursrekke har avdekket store forskjeller i modellforståelse og –trofasthet, vil neste års opplæringsprogram legge mer vekt på å gjennomgå ACT/FACT-modellen.
– Vi må sørge for at alle ansatte i teamene har en basisforståelse av hva modellen består av, påpeker Nysveen.
I 2016/2017 vil det bli arrangert i alt fem samlinger; to før jul og tre etter nyttår. For mer informasjon, kontakt kursansvarlig Kari Nysveen.
Se også: FACT-håndbok