Artikkelen er tidligere publisert på nettsidene til Nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid (NAPHA). Saken er gjengitt med tillatelse, og er blitt noe bearbeidet av NKROP.
− Vi legger stor vekt på likeverd mellom brukere og fagfolk, og på samproduksjon mellom disse, sier leder for styringsgruppen til Recoveryskolen, Anne Turid Nygaard, til napha.no.
Bergen Recoveryskole åpnet dørene for 45 studenter i begynnelsen av mai. Det er den første recoveryskolen i Norge, og undervisningen er satt opp etter mønster fra britiske «Recovery colleges». Studentene starter med tre fag: Ett om kosthold og fysisk aktivitet, ett om mindfulness og ett som heter «Forstå deg selv litt bedre, og gjør noe med det.»
En demokratisk prosess lå til grunn for valget av disse tre fagene.
− Alle ideene til kursene kommer fra brukere selv. Vi hadde en idémyldring der det kom inn cirka 50 forslag til tema. Det var disse tre fagene flest ønsket å starte med, sier Nygaard.
Recovery-verdier

i etat for psykisk helse- og rustjenester
i Bergen kommune, som er eiere av Recoveryskolen.
(Foto: Napha)
Skolen har et tydelig verdigrunnlag.
− Alt vi gjør skal støtte opp om de tradisjonelle recoveryverdiene håp, mestring og muligheter, sier Nygaard, som er svært godt fornøyd med skolestarten.
Hun forteller at tilbakemeldingene hittil har vært gode, og roser lærerne for å være godt forberedt. De har vært gjennom et program om helsepedagogikk laget av Nasjonal kompetansetjeneste for læring og mestring innen helse (NK LMH).
Kursene ved recoveryskolen er gratis, og retter seg mot alle med erfaring med psykiske helse- og rusutfordringer, og deres familier, venner, pårørende samt fagpersoner. Minst halvparten av kursdeltakerne skal være mennesker med egne utfordringer innen psykisk helse eller rus.
En vekker
Kosthold og fysisk aktivitet var hovedtema på første skoledag.
− Første kursdag har vært en vekker for meg når det gjelder kosthold, trening, psykisk helse og muligheter for personlig utvikling, sier deltaker Maryam Shafe.
En annen kursdeltaker, Raymond Lie, er også positiv.
− Nå kan jeg tro på at jeg kan få hjelp til å bli en bedre utgave av meg selv, sier han.
Endre Aronsen hiver seg på.
− Dette er jo bare første dagen, men jeg tenker at dette helt klart er noe å satse på. Det var stort engasjement i rommet, veldig bra. Jeg gleder meg til neste gang, sier Aronsen.