Hva slags opplæring og veiledning ønsker og trenger erfaringskonsulenter (EK) og medarbeidere med brukererfaring (MB) som er ansatt i offentlige tjenester? Det er utgangspunktet for et nytt prosjekt i Kompetansetjenesten ROP, på oppdrag fra Nasjonalt senter for erfaringskompetanse innen psykisk helse.
Les også: Undersøkelse om opplærings- og veiledningsbehov
Verdifull læring
Morten Brodahl, erfaringskonsulent i ROP, er medforsker i prosjektet. Han har tidligere arbeidet som MB i et ambulant team.

– Det er verdifullt at man bruker egne erfaringer i møte med pasientene og brukere. Samtidig må man selv sette grenser for hvor mye man ønsker å bruke, hva i fortiden som blir for privat, sier han.
Brodahl og hans kollegaer er nå i ferd med å gjennomføre spørreundersøkelsen. Resultatene vil bli klare i løpet av våren.
Se ROP-TV: ROP-retningslinjen kapittel 5: Brukermedvirkning
Vil profesjonalisere
Psykiatrisk vernepleier Agathe Svela, som arbeider med et recovery-prosjekt i Helse Stavanger, etterlyser mer veiledning og opplæring av erfaringskonsulenter.
– Det er en utbredt misforståelse at egenerfaring fra rus og psykiatri holder i møte med pasientene. Det er nok mange erfaringskonsulenter om har opplevd å dumpe opp i alvorlige situasjoner man ikke har forutsetninger for å takle, mener hun.
Les også: ROP-dagen 2015: Recovery som personlig og sosial prosess
Egenerfaring mer enn nok
Erfaringskonsulent Brodahl er ikke enig med Svela.
– Min erfaring er at det i veldig mange tilfeller er mer enn nok å ha egenerfaring og vise medmenneskelighet, sier han.
Brodahl understreker at egenerfaring er godt nok, men påpeker at for noen kan det være viktig med faglig ballast – i tillegg til å kunne nyttiggjøre seg erfaringer fra eget liv.
Svela er opptatt av å profesjonalisere rollen som erfaringskonsulent. Hun mener de trenger opplæring og veiledning i kommunikasjon, etikk og lovverk.
– Og de må ha et ansettelsesforhold med fast arbeidstid, oppfordrer hun.
Se ROP-TV: Styrking av brukerne
Utbytte av utdanning
Therese Austrheim Johnson, sosionom og prosjektleder ved Høgskolen Buskerud og Vestfold, har tatt MB-utdanning og vært i praksis som veileder. Hun mener hun hadde stort utbytte av utdanningen, både faglig og personlig.
– Utdanningen fikk meg til å reflektere mye over eget og andres liv, sier Johnsen.
Johnson har selv slitt med angst og depresjon. Hun er enig med Svela i at man har lett for å gå i fella og tro at alle har omtrent de samme erfaringene som en selv.
– Å gi hjelp og støtte som erfaringskonsulent handler ikke nødvendigvis om å snakke om seg selv, sier hun.
Stor spennvidde
Johnson tar til ordet for en bevisstgjøring av hva rollen som erfaringskonsulent innebærer.
– Spennvidden på hva man jobber med er stor. Derfor må også utdanningen og veiledningen av nye erfaringskonsulenter favne bredt, påpeker hun.
Les også: Slik driver britene brukermedvirkning