– Recovery handler om å ta utgangspunkt i hva brukeren ønsker, hva som er viktig i deres liv. Brukeren skal ta del i behandlingen, forklarer Lars Lien, leder for Nasjonal kompetansetjeneste ROP, i intervjuet.
Han understreker at «recovery» ikke er noe fundamentalt nytt.
– Recovery er egentlig systematisk arbeid med brukermedvirkning. Det handler om å få til en helhetlig tilnærming til brukernes hverdag: Å være opptatt av bolig, arbeid og en meningsfull fritid, sier Lien.
Se ROP-TV: Recovery – forståelse og praksiser (v/ Ottar Ness)
Tenke helhetlig
Han ønsker ikke at klinikere og behandlere skal gjøre noe fundamentalt nytt, men sette brukermedvirkning i system og tenke helhetlig i møte med brukerne. For å arbeide recovery-orientert, trengs en holdningsendring, mener Lien. Brukerne må bli mer inkludert, og behandlere må være mer opptatt av brukerens ønsker her og nå, samt motivere for endring. Ikke minst må brukerne bli spurt om deres ønsker for et godt liv.
Se ROP-TV: Pål Berger og Victoria Skretting: Recovery – slik vi ser det
Lær mer
Hvordan kan man så arbeide recovery-orientert i praksis? Napha har oversatt heftet 100 råd som fremmer recovery – en veiledning for psykisk helsepersonell. Veilederen inneholder 100 råd for hvordan psykisk helsepersonell kan jobbe på en personsentrert og recoveryorientert måte.
Mestringsenheten ved Sandnes kommune har utarbeidet en recovery-orientert veileder for alle ansatte, som andre også kan ha nytte av. Napha har tidligere skrevet om hvorfor og hvordan Sandnes kommune har valgt recovery som rettesnor for arbeidet.
Det fins også en rekke filmer og videoer om recovery på www.rop.no/roptv.