Halvparten av i alt 453 respondenter opplevde at de i stor eller svært stor grad hadde fått hjelp når de hadde behov for det. Litt under halvparten mente tilgjengeligheten til tjenestene var tilfredsstillende, viser rapporten ‘Brukertilfredshetsevaluering av kommunale tjenester for personer med rusmiddelproblem’.
KoRus Midt-Norge gjennomført undersøkelsen i 2017, på oppdrag fra Helsedirektoratet. Brukertilfredshetsundersøkelsen inngår i evalueringsprogrammet for å følge effektene av opptrappingsplanen for rusfeltet.
Etterlyser praktisk hjelp
Bare 30 prosent av brukerne opplevde at de i stor eller svært stor grad hadde fått praktisk hjelp til å mestre boforholdet sitt. 23 prosent mente de hadde fått hjelp til å komme i arbeid, mens kun 12 prosent oppga at de i stor eller svært stor grad hadde fått hjelp til å starte utdanning. I tillegg mente bare 15 prosent av brukerne at de hadde fått hjelp til å etablere sosialt nettverk.
70 prosent hadde vært innlagt på institusjon for behandling av rusmiddelproblemer. Halvparten av disse opplevde at det var store mangler i oppfølgingen fra kommunenes side etter utskrivning.
– Samarbeidet mellom ulike instanser i hjelpetilbudet er fortsatt en utfordring. Vi må bli flinkere til å samhandle slik at brukerne opplever et sømløst tilbud, sier divisjonsdirektør Linda Granlund i Helsedirektoratet i en pressemelding.