I fjor sendte Kompetansesenter Rus - region Øst (KoRus-Øst) ut en spørreundersøkelse til alle kommunene i Innlandet og Viken, med spørsmål om bruk av kartleggingsverktøy. Målet var å finne ut hva som er de kommunale behovene for opplæring.
- Vi spurte blant annet om hvilke kartleggingsverktøy de brukte. Vi var mest interessert i hva som gjør at noen kommuner ikke kartlegger. Svarene vi fikk, gikk på at det handlet om tid og mangel på rutiner, samt at det ikke var avklart hvilke verktøy som skulle brukes, sier Malin Taihaugen, spesialrådgiver, KoRus-Øst.
Den 9. juni holder Taihaugen foredraget “Kommunale utfordringer og behov” på fagdagen om kartlegging av rus og psykiske helseproblemer. Fagdagen er gratis, og du kan lese mer om den her.
Viktig å avdekke hjelpebehov
Taihaugen forteller at det er viktig å kartlegge for å avdekke hjelpebehov på et tidlig tidspunkt. Det handler om en synliggjøring av hva som er det mest problematiske.
- Førstegangskartleggingen skal gi et bilde av problematikken. Kartleggingsverktøy skal brukes som en inngangsport og et grunnlag for hvordan man skal jobbe videre sammen med bruker. Man kan bruke samme kartleggingsverktøy på nytt for å se om det har skjedd endringer i forhold til måloppnåelse og som en del av en evaluering. På denne måten kan man se om iverksatte tiltak er virksomme, sier Taihaugen.
Krav om kartlegging ved henvisning
Dersom man skal henvise til pakkeforløp og tverrfaglig rusbehandling, er det et krav om kartlegging på flere livsområder, som nettverk, familie, økonomi, utdanning og spesielt innen psykisk helse og rus.
- Grundig dokumentasjon av utfordringsbildet vil være avgjørende for vurderingen om det gis rett til nødvendig helsehjelp i spesialisthelsetjenesten, sier Taihaugen.
Les også: - Kommunene vil bli bedre tjenesteytere
Viktig med god informasjon
Lise Hellum-Håkestad, spesialrådgiver i KoRus-Øst, skal også delta på fagdagen. Hun skal snakke om selve kartleggingssamtalen. Hun understreker at det er viktig å få til en god samtale rundt selve verktøyet.
- Det er viktig å legge til rette for å få en god og tillitsfull relasjon. I tillegg skal man motivere brukeren til å bli med på en kartlegging. Før kartleggingen begynner, bør man både gi og innhente informasjon, sier hun, og kommer med noen eksempler:
- Hva er gjort av kartlegging tidligere? Hvilken erfaring har brukeren med det? Hvor er kartleggingsresultatet? Trenger man mer informasjon fra pasienten? Det er også viktig å fortelle hva en kartlegging er, hvordan det skal foregå, hvor lang tid det tar, hva resultatet skal brukes til, og ikke minst, hvorfor er kartlegging viktig nå? Hva kan det gi deg av fordeler? Kanskje får brukeren noen rettigheter i kommunen eller hos NAV, eller pasientrettigheter. Det er viktig at brukeren skjønner at kartleggingen har et formål, sier hun.
Vanskelig å gjennomføre
Hellum-Håkestad tror mange har vært med på kartlegging tidligere, uten å ha fått resultatet eller tilbakemeldinger, og uten at det har gjort noen forskjell. Hvorfor skal man da bli med på en ny kartlegging?
- Mange opplever at det kan være vanskelig å få gjennomført kartleggingen. Det kan handle om at brukeren ikke møter til timen, eller kommer for sent. Kanskje kommer brukeren med en annen agenda. Det kan være kriser som må håndteres. Hva kan ligge bak det? Det kan handle om ambivalens om man har lyst til å være med, eller at man har en motstand mot å være med. Det kan også hende at livet er så kaotisk at man ikke greier å møte rusfri eller møte i det hele tatt, sier hun.
Motiverende samtale
Selve samtalen kan ta utgangspunkt i en motiverende samtale, og under foredraget, skal Hellum-Håkestad vise noen teknikker, blant annet UTU - Undersøke - Tilby - Undersøke. Hvordan gi informasjon i dialog med bruker.
- Først spør man brukeren om lov til å ta opp et tema. Deretter undersøker man hva brukeren vet om tema fra før. Så skal man tilføre informasjon tilpasset ut fra det brukeren vet fra tidligere og evner å ta til seg. Så avslutter man med å undersøke med brukeren hvordan informasjonen ble tatt imot, sier hun.
Hvordan gjennomføre samtalen?
Hellum-Håkestad skal også snakke litt om hvordan gjennomføre en kartleggingssamtale og hvordan man kan møte utfordringer som kan oppstå underveis. Til sist vil hun snakke om hvordan man kan jobbe videre med kartleggingsresultatet.
- Jeg skal vise noen måter å undersøke motivasjon for endring. La oss si at vi sitter med en person som har et høyt alkoholforbruk. Det heter så fint at man skal starte der brukeren er, men hvordan finner man ut hvor brukeren er i sin endringsprosess? Det er det ulike måter å finne ut av, samtidig som man undersøker motivasjonen til brukeren, sier Hellum-Håkestad.
Påmelding
Fagdagen strømmes digitalt på NKROPs YouTube-kanal. Melder du deg på arrangementet vil du få tilsendt lenke i forkant av sendingen.
Påmeldingsfristen er 7. juni.
Digital håndbok
Som supplerende tiltak har NKROP og KoRus-Øst utarbeidet en digital håndbok, “Snakk om ROP - for kommuner”. Håndboken gjøres tilgjengelig på https://rop.no/snakkomrop onsdag 9. juni kl. 12.00