Digital undervisning istedenfor praksis
12. mars stengte Norge ned og tusenvis av undervisere og studenter fikk kastet om på hverdagen sin. Ved OsloMet skulle studentene på Videreutdanning i psykisk helsearbeid starte opp en 8-ukers praksisperiode mandag 16. mars. Grunnet korona-pandemien ble imidlertid flere av praksisplassene trukket tilbake og studentene henvist til digitale studier.
Bergem, som er tilsatt ved Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid, var en av mange undervisere som ble utfordret til å lage alternative undervisningsopplegg. I løpet av to arbeidsdager skulle hun få på plass et nettbasert undervisningsopplegg som erstatning for 3 ukers praksis.
- I en «vellykket» praksis vil studentene få mulighet til å utvikle både fronesis (kloke overveielser og praktisk visdom) og praxis (kloke og moralsk gjennomtenkte handlinger). I mars ble oppgaven min å fasilitere denne læringen uten at studentene var ute i praksis, skriver Bergem i sitt eget refleksjonsnotat (samling 4).
Undervisningsopplegget måtte dessuten tilpasses en studentgruppe som ikke fysisk kunne samles eller nødvendigvis møtes digitalt til samme tid.
- Opplegget ble utviklet for å kunne tilpasses den enkeltes hverdag under koronakrisen. Noen studenter måtte tilbake i ordinært arbeid og gjennomføre opplegget utenom arbeidstid, mens andre gjennomgikk opplegget på dagtid, sier Bergem.
Fasilitere engasjement og refleksjon
Undervisningsopplegget ble sydd sammen av en rekke digitale ressurser, supplert med refleksjonsoppgaver. På den måten ble ikke studentene kun passive observatører og mottakere, men ble gitt muligheten til å aktivt engasjere seg i og reflektere rundt tematikken som ble løftet frem i de digitale ressursene. Bergem ser fordeler ved et godt digitalt undervisningsopplegg.
- Filmer, samtaler med film- eller lydopptak er en fin måte å få variasjon i undervisningen på. En fordel med digitalt innhold er at studentene som av ulike årsaker ikke kan følge undervisningen i sanntid, kan få med seg innholdet ved å se/lytte ved en senere anledning. Opptak egner seg også bra for studenter som har behov for hyppigere pauser, som trenger å lytte til fagstoff flere ganger, eller som i perioder synes det er krevende med store forsamlinger. Digitalt innhold kan dessuten være med på å gjøre fagstoff mer tilgjengelig.
Viktig med kvalitetssikret innhold
For Bergem er det viktig at innholdet som skal benyttes i undervisningen er kvalitetssikret både etisk, juridisk og faglig. Disse kravene mener hun innholdet på ROP-TV tilfredsstiller.
- Da jeg måtte lage det digitale opplegget var tiden så knapp at jeg ikke hadde anledning til å se absolutt alle filmene fra begynnelse til slutt før jeg valgte dem ut. Da var det trygt å vite at selv om jeg ikke hadde sett alt innholdet på ROP-TV, så kunne jeg være sikker på at innholdet holdt mål.
Gode tips for digital undervisning og opplæring
TIPS for å lage digital undervisning
- Søk etter eksisterende digitale ressurser
- Velg innhold med utgangspunkt i læringsmålene
- Varier med studentaktiviserende oppgaver
- Lag en god innholdsstruktur og ramme rundt undervisningsopplegget
Å lage og fasilitere digital undervisning krever noe annet enn om undervisningen skal foregå fysisk. Bergem har noen tips til deg som skal ta tak i digital undervisning og opplæring.
- For det første så trenger du ikke å lage alt fra bunnen av selv. Det finnes et hav av gode ressurser der ute, deriblant ROPtv.no.
Videre mener Bergem det er viktig å ta utgangspunkt i hva du ønsker at studentene/medarbeiderne dine skal lære, og så velge innhold ut fra det.
Et tredje tips er å legge inn aktivitetsoppgaver underveis slik at studentene/medarbeiderne ikke blir passive mottakere.
- Sørg for variasjon og legg inn studentaktiviserende aktiviteter underveis, råder Bergem.
Førstelektoren vil også anbefale at man som underviser tar seg tid til å skrive en innledning, overganger mellom bolkene og en avslutning til undervisningsopplegget.
- Et alternativ er å lage en videohilsen som deltakerne kan se før de går i gang med opplegget dersom alt skal foregå digitalt, foreslår Bergem.
Legg til rette for digitale samlingspunkter
Studentene til Bergem har i stor grad vært fornøyd med det digitale undervisningsopplegget, både med hensyn til innholdet og måten det er presentert på.
- De fleste har også engasjert seg gjennom å aktivt bruke refleksjonsoppgavene og skrevet «dagboknotater» slik de ble oppfordret til. Det studentene har savnet, er muligheten til å møte hverandre til felles refleksjon og diskusjon, forteller Bergem.
Skulle hun fasilitert den samme undervisningen igjen, ville hun ha lagt inn noen møtepunkter for studentene.
- Heldigvis ble alle studentene fulgt opp av studiegruppeveilederne sine, så ingen ble overlatt til seg selv. Jeg vil imidlertid anbefale å legge opp til noen felles møter i sanntid dersom det er mulig. Eventuelt sørge for at studentene har anledning til å organisere seg i grupper, enten på nett eller fysisk. God læring foregår i fellesskap, spesielt når det handler om temaer som er knyttet til relasjoner mennesker imellom, avslutter Bergem.
Relaterte ressurser
Nyttige ressurser digital undervisning - UNIT
Hjelp og gode tips for digital undervisning - Khrono
Se NKROP sitt rikholdige videobibliotek roptv.no
Les om hvordan Anne Kristine Bergem legger opp undervisningen sin