160 personer har eller har hatt avtale om helse- og sosialfaglig oppfølging og samarbeid med ansatte i Oppsøkende tjenester ved rusavhengighet – rus og psykisk lidelse (Optra).
Banker på femti dører
De ansatte reiser ut med Helsebilen ”Basse” og banker på hos beboere ved hospitsene i byen. Noen ganger slipper de inn, andre ganger ikke. De banker på vel femti dører ukentlig, og får kontakt med rundt halvparten hver gang.
Optra startet i 2009. Helse- og omsorgsdepartementet har støttet arbeidet med tre millioner kroner årlig. Virksomheten er lagt opp som ved 24SJU i Oslo. En forskjell er imidlertid at de Optra-ansatte først og fremst jobber ute hos brukerne.
– Det har kommet noen nye og gode tjenester for pasienter med ROP-lidelser. For eksempel bo-oppfølging, styrking av ressurser i midlertidige, heldøgnsbemannede boliger, akuttposten på legevakten og ACT-team. Men jeg kan ikke se at noen har klart å gi et fullgodt tilbud når den akutte krisen oppstår, blant pasienter som ikke klarer å nyttiggjøre seg eksisterende helse- og sosialtjeneste, sier prosjektleder Øyvind Kalsås i Optra.
Gir hjelp på stedet
Han mener Optra fyller en nisje ved aktivt å oppsøke brukere som ikke har et tilbud i dag. I tillegg drar de ansatte ut til mennesker med rusproblem og deres pårørende på kort varsel, uten å gå veien om fastlege eller sosialtjeneste.
– I møtet med brukerne og pårørende tilbyr vi profesjonell hjelp der og da, sier Kalsås.
Optra består av tre sykepleiere, en psykiater og en sosionom/familieterapeut, totalt 3,55 årsverk. De ansatte har erfaring fra arbeid i rusfeltet. En av sykepleierne har tilleggsutdanning i rus og psykiatri.
Stengt om nettene
Optra har også et møtested for brukere i Bymisjonssenteret i Bergen. Arbeids- og åpningstid er fra 08.00 til 15.30, og til klokken 21 to kvelder i uken. Møtestedet er stengt om nettene og i helgene.
– I en krisesituasjon kan det oppstå et særlig behov for hjelp. Et eksempel er når den rusede sønnen kommer hjem til foreldrene etter å ha vært borte over lengre tid. Men det forutsetter et mer fleksibelt apparat enn det brukerne tilbys i Bergen i dag. Vi føler vi gjør en viktig jobb, men ideelt skulle en slik tjeneste vært tilgjengelig 24 timer i døgnet, sier Kalsås.
Avvikles til sommeren
Beløpet prosjektet til Kirkens Bymisjon i Bergen mottar, tilsvarer en tiendedel av midlene den samme organisasjonen får til å drive 24SJU i Oslo.
– Det er flere brukere i Oslo, men våre tre millioner kroner sier ikke noe om Bergens behov sammenlignet med Oslo. Tilbudet til brukere i Bergen er generelt ikke tilstrekkelig tilpasset deres livssituasjon og -behov. Mange får ikke den hjelpen de trenger, eller de klarer ikke å nyttiggjøre seg tilbudet fra hjelpeapparatet, sier Kalsås.
Når helseforetaket eller kommunen ikke sier at de vil finansiere Optra lenger, og Helse- og omsorgsdepartementet ikke ønsker å videreføre det over sine budsjett, frykter Kalsås at kan det være kroken på døra sommeren 2013.