Pasient- og brukerombudet (PABO) kartla i løpet av 2019 erfaringer med kommunale psykiske helsetjenester i Norge. En av de ti utfordringene som ble avdekket var brukernes manglende kjennskap til klageadgang:
9. For mange pasienter og brukere oppleves det vanskelig å klage på tjenestene, enten det gjelder rettigheter eller kvalitet. Klager kan bidra til bedring av tjenestene og bør verdsettes.
Anbefaling: Tjenesteyterne må bidra til å ufarliggjøre klager og misnøye med kvalitet, omfang eller innhold i tjenester. Kommunen må sikre at de som trenger det får hjelp til å klage.
Kilde: PABO sin rapport
Klagemulighet
På lik linje med øvrige helsetjenester er det også mulig å klage på vedtak og tilbud knyttet til kommunale tjenester innen feltet psykisk helse.
Pasient- og brukerombud i Oslo og Akershus, Anne-Lise Kristensen, uttaler i et intervju med bladet Psykisk helse, at for få kjenner til klagemulighetene sine.
Tilstede i hele landet
Pasient- og brukerombudene har totalt 15 kontorer spredt rundt i landet. Disse kan bistå dersom du eller noen du kjenner opplever å ikke få nødvendige psykiske helsetjenester.
- Du kan få hjelp hvis du opplever å ikke få en tjeneste du trenger, eller hvis du ikke får lov å være med å diskutere og ha medbestemmelse, eller hvis du ikke er enig i tjenestene du faktisk får. Eller hvis du får avslag på søknader. Alt dette er saker som ombudet jobber med, sier Kristensen til Psykisk helse.
Les rapporten: Psykisk helsearbeid i kommunene - Felles fokusområde 2019 for landets pasient- og brukerombud