Inger Stende Kjelsrud
Stilling: Enhetsleder for Psykisk helse og rustjenester
Kommune: Ringsaker kommune, Innlandet
Yter tjenester til ca. 800 personer
Hvordan har året 2020 vært for dere i enhet for psykisk helse og rustjenester i Ringsaker kommune?
2020 begynte bra. Vi så fram til å sluttføre en stor orgnisasjonsendring som vi igangsatte høsten 2019. Vi rakk akkurat å åpne et nytt, felles dagaktivitetstilbud for alle, uavhengig av diagnose, før vi måtte omkalfatre hele driften i midten av mars. Etter det har vi delt opp personalet i små grupper som er på kontoret etter en fast plan, ellers jobber de hjemmefra. Dagtilbudet har fokus på å holde kontakt med brukerne på telefon og ved hjemmebesøk. Det har også blitt delt ut poser med mat til de som trenger det 2 ganger pr. uke.
Hva har dere lært i 2020 som vil være nyttig å ta med i det videre arbeidet?
I 2020 har vi lært at vi mennesker kan være fleksible når vi må, og at tjenesteproduksjon kan være så mangt. På sett og vis har hver enkelt bruker fått langt mer tilrettelagte tjenester i denne tida. "Hva har du behov for?" er et spørsmål som har blitt stilt langt oftere enn før.
Atle Straume
Stilling: Leder avdeling psykisk helse og rusvern
Kommune: Hå kommune, Rogaland
Yter tjenester til ca. 300 personer
Hvordan har året 2020 vært for dere i avdeling psykisk helse og rusvern i Hå kommune?
- Lærerikt! Vi synes vi har klart å skjerme de mest sårbare tjenestemottakerne under pandemien. Spesielt i høst har vi vært spesielt opptatt og oppmerksomme på denne gruppen. Tunet brukerstyrt senter, kurs (KiB og Tankevirus), samt oppfølging i forsterka boliger har gått tilnærmet som normalt. Som andre har vi hatt mer fravær blant ansatte, det har vært og er en utfordring.
Hva har dere lært i 2020 som vil være nyttig å ta med i det videre arbeidet?
- Videokonsultasjoner! En effektiv og trygg måte å gi tjenester på. Mange av brukerne våre mestrer dette helt fint og setter pris på denne måten å ha kontakt på. For oss ble det en påminnelse om at begrensningene også «sitter i vårt hode»!
Eva Irene Ødegård
Stilling: Enhetsleder for Enhet psykisk helse og rus
Kommune: Grimstad kommune, Agder
Yter tjenester til ca. 340 innbyggere
Hvordan har året 2020 vært for dere i Enhet psykisk helse og rus i Grimstad kommune?
- 2020 har naturligvis vært et annerledes år på mange måter. Vi var svært bekymret for våre brukere og også spesielt med tanke på at mange av dem er i risikogruppe. Den første tiden i mars innførte vi flere smitteforebyggende tiltak. Vi reduserte tjenester til det vi vurderte som helt nødvendig helsehjelp. Det innebar at mange av brukerne fikk mindre tjenester enn ordinært.
- Den første tiden fikk mange av tjenestemottakere som hadde samtaleoppfølging tjenesten via telefon. Mange av tjenestemottakerne formidlet at telefonoppfølging fungerte fint, men ruskonsulentene opplevde at flere tjenestemottakere var vanskelig å nå.
- Likevel har det vært positivt overraskende at vi så en langt høyere grad av mestring og selvstendighet hos våre brukere enn det vi hadde forventet. Det var også stor forståelse for reduserte tjenester. Vi opplevde også et veldig godt samarbeid med frivillige organisasjoner som også kjørte ut mat til mange av våre brukere.
- I løpet av våren og sommeren ble de fleste tjenester normalisert. Aktivitetstilbudet har vært noe alternativt ved at mange av aktivitetene har vært i grupper og utendørs. Dette har vært positive erfaringer som vi vil bygge videre på.
- Opplevelse av likhet og fellesskap har også vært merkbart i denne situasjonen. Det at bekymring rundt korona har vært felles og opplevelse av en større grad av isolasjon har vært noe vi alle kjenner oss igjen har vært med på å redusere følelsesmessig avstand mellom oss.
Hva har dere lært i 2020 som vil være nyttig å ta med i det videre arbeidet?
- Vi har lært at brukere har flere ressurser og større mestringsgrad enn vi har sett. Dette er viktig erfaringer vi vil ta med oss videre. Vi har blitt gode på å ta i bruk digitale møtearenaer, som gjør tjenestene mer effektive.
- Det er enklere å få til ansvarsgruppemøter og andre møter hvor flere deltar nettopp fordi det er enklere for folk å bli med. Vi har også erfart at mange opplever møter og telefonsamtaler over for eksempel Helsenettet som like gode som å møtes ansikt til ansikt. Dette er erfaringer vi vil ta med oss videre.
John Martin Teigen
Stilling: Virksomhetsleder Psykisk helse og rus
Kommune: Indre Fosen kommune, Trøndelag
Yter tjenester til ca. 450 brukere
Hvordan har året 2020 vært for dere i virksomhet psykisk helse og rus i Indre Fosen kommune?
- Året startet som andre år starter. Corona i andre deler av verden ble etter hvert kjent. Så kom dagene omkring 12. mars og alvoret ble umiddelbart tyngende. Ansatte ble omtrent over natta bedt om å holde seg i egen kommune. Dører inn til tjenestene og øvrige offentlige kontorer ble plutselig låst.
- Vi la omtrent umiddelbart om vår kontakt med brukergruppene til telefon og videokonsultasjon. Noen som fikk tilbud ville avvente kontakt inntil smittesituasjonen roet seg. For ansatte er ikke nødvendigvis kontaktmåten så helt ukjent, det har vært forsøkt et stykke på vei også tidligere. Omfanget av dette relasjonelle arbeidet via telefon, på video, og ute i frisk luft ble imidlertid langt større enn tidligere.
- Vi har vært bekymret for en del av de menneskene vi har hatt kontakt med. Dette kan ha vært knyttet til ukritisk atferd som kunne medført fare for å påføre andre eller seg selv smitte. Smittevern var derfor tidlig tema.
- Ensomhet ble problemstilling for noen mens andre igjen kunne fortelle at ensomhet var kjent problemstilling også utenom året hvor coronavirus og dets følgeproblemer kom i fokus.
- Vi har fått øvet oss på å raskt omstille oss, og raskt gjøre om på prioritering av ressurser, herunder tid. Vi har fått prøvd ut teknologi både i forhold til pasientkontakt men også i forhold til for eksempel interne møtestrukturer. Vi har fått testet ut å jobbe hjemmefra, gjerne med samtidig omsorg for egne små barn. Små barn som i en periode var stengt ute fra barnehage og skole.
- Etter hvert som samfunnet ut over året åpnet opp igjen har vi beholdt smittevernstiltakene og dørene har adgangskontroll. Vi vurderer, i samarbeide med pasientene, hvordan vi skal gjennomføre helsehjelpa, via telefon, ute på tur, eller på kontor med tilstrekkelig avstand.
Hva har dere lært i 2020 som vil være nyttig å ta med i det videre arbeidet?
- Vi har lært at det er forskjell på oppfølging ved fysisk tilstedeværelse og kontakt via teknologiske løsninger. Fysisk tilstedeværelse bringer inn en rekke aspekter til oppfølgingen, på godt og vondt! Vi har lært at sorg og kriser har måttet håndteres på andre måter enn vi er vante til. Dette på grunn av begrensninger knyttet til smittevern.
- Vi har lært, og tar med oss videre, at nær familie, nettverk og pasientnære tjenester er viktige når trygge rammer for våre liv trues, denne gang av pandemi.