Belastende arbeidshverdag
Lettere psykiske lidelser og muskel- og skjelettplager står for hovedandelen av det legemeldte sykefraværet i Norge.
- Disse helseplagene er framtredende også innen helse- og omsorgssektoren, sier seniorrådgiver Elisabeth Goffeng i Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI).
- Dette er krevende yrker, både fysisk og psykisk. Det er yrker hvor man kommer tett på andre mennesker, og hvor man hele tiden må jobbe med å regulere egne følelser. Det kan bli en belastning over tid å stå i disse møtene. Ansatte i helse- og omsorgsyrker har i tillegg utfordringer som vold, trusler og uønsket seksuell oppmerksomhet. Skift- og nattarbeid er en annen utfordring, uttaler Goffeng.
Hun er selv utdannet sykepleier og har forsket på nettopp helse- og sikkerhetsriskio ved skiftarbeid innen helse sektoren.
- Jeg tenker det viktigste i arbeidet med arbeidsmiljø er å ta risikofaktorene på alvor. Disse utfordringene kan ikke fjernes, men det er viktig å redusere de negative konsekvensene av dem ved å jobbe forebyggende med arbeidsmiljøet.
- Forskning viser at dersom leder ser og anerkjenner sine medarbeidere er det beskyttende faktor mot helseplager og fravær, sier Goffeng.
I forhold til vold, trusler og uønsket seksuell oppmerksomhet er hun opptatt av at det er den enkeltes opplevelse av hendelser over tid kan føre til uhelse, ikke nødvendigvis den objektive alvorlighetsgraden.
- Det er hvordan den enkelte opplever det, som avgjør i hvilken grad vedkommende blir utvikler helseproblemer eller ei. Ikke nødvendigvis alvorligheten i situasjonen. Det må være rom for å si ifra hvordan man opplever ulike situasjoner. Det å ha rom for å snakke om ting, betyr mye.
Hun trekker frem at både støtte fra kollegaer og fra leder er av betydning.
Det viktigste er imidlertid at man tar aktivt tak i arbeidsmiljøet, og gjør seg kjent med hvilke risikofaktorer som er aktuelle på den respektive arbeidsplassen.
For å hjelpe til i dette arbeidet har STAMI utarbeidet et praktisk og bransjetilpasset verktøy som kan bidra til å skape et godt arbeidsmiljø.
Verktøyet adresserer problemstillinger som er avdekket gjennom forskning. Samtidig er det praktisk orientert og gir konkret veiledning på hva man må ta tak i for å bedre forholdene. Ressursen har fått navnet En bra dag på jobb og ligger gratis tilgjengelig på nett.
Verktøy for bedre arbeidsmiljø
Ulike arbeidsplasser har ulike arbeidsmiljømessige utfordringer. Derfor er En bra dag på jobb utarbeidet med egne moduler for ulike bransjer. I hver modul presenteres det typiske arbeidsmiljøutfordringer for de respektive bransjene. To av bransjene det er laget verktøy for er ansatte ved sykehus og ansatte i hjemmetjenesten.
Ressursperson for FACT-teamene (oppsøkende behandlingsteam) i Innlandet, Anne-Katrine Kroken, tenker at verktøyet som er utarbeidet for hjemmetjenesten kan være nyttig for FACT-team, og andre enheter som jobber oppsøkende innen fagfeltet psykisk helse og rus.
- Ansatte i FACT-team opplever mange av de samme utfordringene som ansatte i hjemmetjenestene. Problemstillingene som presenteres i verktøyet er gjenkjennbare og absolutt relevante. Med rammeverket som tilbys kan man dessuten spisse det inn mot konkrete problemstillinger ved den enkelte arbeidsplassen. Jeg tenker derfor dette kan være et godt utgangspunkt for å jobbe med arbeidsmiljøet ved mange typer enheter, sier Kroken.
Per i dag er det utarbeidet egne moduler for 21 ulike bransjer, og det jobbes på for å lansere moduler for ytterligere 8 bransjer.
- Psykiatrifeltet har ingen egen modul per i dag, men det hadde ikke vært unaturlig om det hadde blitt det på et tidspunkt, uttaler Goffeng.
Hun oppfordrer i mellomtiden til å ta i bruk ressursene slik de foreligger, og velge ut det innholdet som oppleves som mest relevant for egen arbeidshverdag.
Enkelt å ta i bruk
Verktøyet gir tydelig veiledning og det kreves ingen sertifiseringer eller kurs for å ta det i bruk. På ressurssiden ligger det gode beskrivelser av hvordan arbeidet kan gjennomføres, små filmsnutter, og annet materiell som kan benyttes i prosessen.
Opplegget er heller ikke tidkrevende. Det starter med at hver enkelt deltaker ser filmer som berører ulike temaer knyttet til den respektive arbeidshverdagen. Deretter samles alle deltakerne til to møter på 1,5 til 2 timer. Basert på innspillene utarbeides det deretter en handlingsplan som benyttes for å bedre arbeidsmiljøet.
- Vi får utelukkende positive tilbakemeldinger på verktøyet. Mange synes det er godt å kunne ta i bruk et ferdig opplegg, uten å måtte lage noe selv, sier kommunikasjonsrådgiver Sara Skilbred Fjeld.
Hun har reist rundt og intervjuet arbeidstakere som har benyttet seg av verktøyet, og forteller at mange rapporterer om større gevinst ved å gjennomføre opplegget, enn hva de hadde sett for seg.
- Vi intervjuet deltakere i en barnehage på Vestlandet som var strålende fornøyd. Selv ett år etter gjennomført opplegg snakket de fortsatt om prosessen og det de hadde funnet ut av i fellesskap.
Med et slik engasjement rundt egen arbeidshverdag blir målsettingen, om lavere sykefravær og høyere arbeidstrivsel, litt mer oppnåelig.
Sjekk ut verktøyet: En bra dag på jobb
Felles utfordringer
Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI) har i oppdrag å sette det norske arbeidslivet i stand til å forebygge arbeidsrelaterte helseproblemer, sykdom og skade.
De poengterer at arbeidsmiljø varierer mellom arbeidsplasser og ulike bransjer, og at alle krever ulike tilnærminger.
Samtidig finnes det noen fellesnevnere. Gjennom sin forskning har de funnet frem til fem momenter som er gyldige for nær sagt alle arbeidsplasser:
- Unngå rollekonflikt
- Balanse mellom krav i jobben og mulighet for kontroll over egen arbeidssituasjon
- Balanse mellom innsats og belønning
- Rettferdig, støttende og bemyndigende lederskap - dyrk frem kultur for anerkjennelse, tilbakemeldinger og positiv oppmerksomhet
- Forutsigbarhet
Sistnevnte er spesielt viktig når rammebetingelsene endres, som for eksempel ved nedbemanningsprosesser, kutt i budsjett, omstrukturering og lignende.
Du kan lese mer om arbeidsmiljø og aktuell forskning på stami.no.