Ved IPS, får brukeren individuell oppfølging fra en jobbspesialist, som er integrert i brukerens behandlingsteam. Målet med modellen, er å hjelpe psykisk syke mennesker direkte ut i ordinært, lønnet arbeid, i stedet for arbeidstrening og tiltak.
Ved IPS, skal man begynne med jobbsøking tidlig i forløpet, og arbeidsperspektivet skal integreres i behandlingsforløpet. Tilbudet skal gis uten annen forutsetning enn at brukeren har et ønske om å jobbe.
Ny forskning viser at mennesker som får Individuell jobbstøtte, kommer raskere ut i jobb, og er i jobb lenger enn ved arbeidstrening og tiltak.
Store variasjoner i FACT-teamene
- Det er forskjellig hvordan jobbspesialistene i FACT jobber og er organisert. Noen er tilknyttet et IPS-team i NAV, andre er tilknyttet et lokalt NAV-kontor, mens enkelte ikke har en formell tilknytning til NAV-systemet. Noen team har flere jobbspesialister ansatt eller tilknyttet i hele- eller prosentstillinger. Noen jobbspesialister følger kun IPS-modellen, mens andre igjen henter inn andre elementer, sier Thomas Kulbrandstad, faglig rådgiver ved Nasjonal kompetansetjeneste for samtidig rusmisbruk og psykisk lidelse (NKROP).
En ny tankegang
IPS-modellen innebærer på mange måter en relativt stor overgang fra tidligere tankegang, der man mente at pasienten måtte gå i behandling og bli frisk, for deretter å komme seg ut i jobb.
- IPS snur helt om på det bildet, og jobb og behandling går parallelt, nærmest uansett hvor syk man er, sier Kulbrandstad og legger til at jobbspesialistene gjerne utfordrer det tradisjonelle hjelpeapparatet der sistnevnte ser begrensninger.
Bør integreres i teamene
- Jeg har inntrykk av at teamene ønsker å ansette jobbspesialister, og at det er lite motvilje mot IPS, sier Gaute E. Strand, faglig rådgiver ved Nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid (NAPHA).
Han mener det er viktig at jobbspesialistene er godt integrert i teamene.
- Jeg tror det kan bli vanskelig å holde på tankegangen om jobb som behandling dersom jobbspesialistene ikke er fullt integrert. Utover å bistå folk med å komme i jobb har jobbspesialisten også i oppgave å sørge for at teamet har et arbeidsfokus, sier han.
Les også: NAPHA sin temaside om IPS
Jobbspesialist i NAV
Line Skårholen er IPS jobbspesialist i Hedmark. Hun er ansatt i NAV og innleid til FACT Hedmark. I utgangspunktet er det satt av en hel stilling i teamet, men det er ikke så mange som ønsker å benytte seg av jobbspesialist. Dermed jobber Skårholen en halv stilling i FACT og den andre halve delen i et annet team.
- Det kan være litt utfordrende med fordelingen mellom de forskjellige teamene. Hvis man har en forventning om at jobbspesialisten skal være fullt inne i et team, og så må man si stopp etter fem stykker fordi man har andre team man skal følge opp. Men vi er flinke til å ha en dialog rundt det, og da går det greit, sier Skårholen.
Dokumenterer i forskjellige system
Jobbspesialisten er med tavlemøter et par ganger i uka og en til to behandlingsmøter i måneden. Ofte er det case manager som spør om hun kan være med ut og møte en pasient.
- Det syns jeg fungerer bra. Jeg får stadig spørsmål om å være med ut, sier Skårholen.
Siden Skårholen er ansatt i NAV, dokumenterer hun i NAV-systemet, ikke i sykehussystemet. Det kan være en begrensning når hun har møter med deltakerne uten case manager.
- Da må informasjonen kommuniseres verbalt eller vi må få det skriftlig på en annen måte, men vi samarbeider godt, og jeg syns det fungerer greit, sier hun.
Jobber i FACT-teamet
Ann Kristin Ågedal jobber som teamleder, metodeveileder og jobbspesialist i Lister IPS. Hun er ansatt i Sørlandet sykehus der hun jobber sammen med to andre jobbspesialister. De jobber i flere team, blant annet i FACT-teamet.
- Jeg syns det er lettere å bli integrert i behandlingsteamet, når jeg er ansatt på samme plass, både med tanke på å få innpass i teamet, journalføring og taushetsplikt. Vi skriver i samme journalsystem, jeg deltar i behandlingsmøter og tavlemøter, og jeg har kontor rett over gangen til FACT-teamet, sier Ågedal.
Utfordrende på lite sted
I teamet, har de en rutine på at Ågedal er med ut til nye pasienter på møte nummer to. Case managerne er også flinke til å snakke med pasientene om IPS. Likevel møter Ågedal på en del utfordringer.
- Vi har generelt få innsøkinger fra FACT-teamet. Lister er et lite sted, og FACT-teamet har rundt 50 pasienter. Mange er gamle kronikere som ikke ønsker jobb, sier Ågedal, og legger til at det den siste tiden har kommet inn en del nye, unge på AAP, som har lyst til å jobbe.
- Det kan også være en ulempe at alle kjenner hverandre når man skal ut og søke jobb. Utvalget av jobber er ikke like stort som i de store byene, sier Ågedal, og legger til:
- Likevel er det en morsom jobb, selv om det kan være krevende.
Se på ROP-TV: Hvordan integrere IPS som del av helsetjenesten?