Elever som opplever langvarig mobbing har dårligere psykisk helse og får svakere karakterer i siste år på videregående enn elever som kun ble mobbet på ungdomsskolen. Dette er hovedfunnene i en ny studie av Lars Lien, leder av Nasjonal kompetansetjeneste for samtidig rusmisbruk og psykisk lidelse (ROP) ved Sykehuset Innlandet. Studien er publisert i Clinical Practise and Epidemology in Mental Health.
– Det er bra at 86 prosent av de som blir mobbet på ungdomsskolen, ikke blir mobbet på videregående. Samtidig er det svært bekymringsfullt at 14 prosent opplever vedvarende mobbing. Vi vet at det går dårlig for mange av dem som blir mobbet over lang tid, påpeker Lien.
Traumatisk opplevelse
At ungdom som blir mobbet i flere år sliter psykisk og som opplever langvarig mobbing har dårligere psykisk helse og får svakere karakterer i siste år på videregående enn elever som kun ble mobbet på ungdomsskolen. Dette er hovedfunnene i en ny studie av Lars Lien, leder av Nasjonal kompetansetjeneste for samtidig rusmisbruk og psykisk lidelse (ROP) ved Sykehuset Innlandet. Studien er publisert i Clinical Practise and Epidemology in Mental Health.
– Det er bra at 86 prosent av de som blir mobbet på ungdomsskolen, ikke blir mobbet på videregående. Samtidig er det svært bekymringsfullt at 14 prosent opplever vedvarende mobbing. Vi vet at det går dårlig for mange gjør det dårlig på skolen rimer godt med tidligere forskning som har vist at å bli utsatt for mobbing kan ha alvorlig og langvarig negativ innvirkning på både psykisk og fysisk helse.
– Å bli utsatt for mobbing er en traumatisk opplevelse som kan ha alvorlige konsekvenser for ungdoms videre liv og helse, fastslår Lien.
Men Lien og hans kollegaer kunne ikke påvise at det var mobbingen alene som var årsaken til den dårlige psykiske helsen og de svake karakterene.
Økt risiko for mobbing
I stedet fant de at elevene som ble utsatt for langvarig mobbing allerede på ungdomsskolen hadde dårligere karakterer enn de elevene som ble mobbet på ungdomsskolen, men ikke på videregående.
Andre studier har vist at psykiske lidelser i tidlig barndom og svake kognitive og emosjonelle evner («theory of mind»-skills) øker risikoen for å bli utsatt for mobbing. I en tidligere studie har Lien har påvist at ungdom som mobbes på ungdomsskolen har flere psykiske lidelser enn ungdom som ikke mobbes. Også her kan det være vanskelig å påvise hva som kom først: Den psykiske lidelsen eller mobbingen.
– Noen mennesker er mer genetisk sårbare enn andre, blant annet for å utvikle depresjon og andre psykiske lidelser. Enkelte vil også tåle mobbing dårligere enn andre. Genetiske faktorer kan bidra til å forklare hvorfor noen blir mobbet over lengre tid, sier Lien.
Elever må følges opp
Selv om det store flertallet av de som blir mobbet på ungdomsskolen, ikke blir mobbet på videregående, advarer Lien mot å tro at mobbing går over av seg selv.
– Elever som ble mobbet på ungdomsskolen bør vies spesiell oppmerksomhet i overgangen fra ungdomsskole til videregående. Her er det viktig med et godt samarbeid mellom lærere og rådgivere på ungdoms- og videregående skole, understreker Lien.
Han påpeker også at andelen elever som opplever langvarig mobbing nok er høyere enn de 14 prosentene som rapporteres i studien. Det er fordi studien kun har registrert de som fullførte siste året på videregående. Ungdom som ble mobbet på videregående, men som sluttet på skolen før avsluttende eksamen, er dermed ikke telt med.
LES OGSÅ: Lær ungdom å holde ut negative følelser